Forskjell mellom versjoner av «Deutsches Theater»
(Ny side: Deutsches Theater, tyskspråklig scene 1941-1945 i Stortingsgata 16 (det nåværende Hotel Christiania Teater), etablert og ledet av den tyske okkupasjonsmakten. Teateret ble opprinnelig…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Deutsches Theater, tyskspråklig scene 1941-1945 i Stortingsgata 16 (det nåværende Hotel Christiania Teater), etablert og ledet av den tyske okkupasjonsmakten. Teateret ble opprinnelig innviet som Opera Comique i 1918. Siden var salen hjem for Casino Teater 1921-1928 og Casino kino 1928-1941. Initiativet til etableringen kom fra rikskommisær Josef Terboven og var i tråd med propagandapolitikken til Joseph Goebbels. Deutsches Theater var en del av den svært omfattende tyske propagandaen i Norge, innenfor musikk, teater og andre kunstarter, som hadde som formål å vinne det norske folk for nazismen. Men det var i hovedsak en scene for tyskere, og å overvære forestillinger og konserter her var å innta en rolle som kollaboratør, i beste fall stripet. Teateret fikk det formelle navnet Nationaltheater Nye Scene etter at Terbovens teatersatsning hadde begynt på Nationaltheatret. Salen ble rikt dekorert, og Reichskommissar Terboven fikk en egen losje. Arkitekten var tysk, og interiøret i sen nyklassisisme er karakteristisk for nazitiden, bortsett fra at det nå er malt i sterke farger.I praksis var det bare to sesonger med teatervirksomhet her, fra innvielsen 7. juni 1941 og til det tyske ensemblet ble sendt hjem i august 1944 for å gjøre tjeneste i Hitlers "totale krig". I sesongen 1944-1945 var det stort sett bare konserter her. Orkesteret hadde flere norske medlemmer. Noen få norske artister opptrådte her, . Det holdt til her til 1945 og ble brukt til diverse nazistiske kulturevenementer. Innredningen er for en stor del beholdt. Etter frigjøringen våren 1945 flyttet Det Norske Teatret inn her. | Deutsches Theater, tyskspråklig scene 1941-1945 i Stortingsgata 16 (det nåværende Hotel Christiania Teater), etablert og ledet av den tyske okkupasjonsmakten. Teateret ble opprinnelig innviet som Opera Comique i 1918. Siden var salen hjem for Casino Teater 1921-1928 og Casino kino 1928-1941. Initiativet til etableringen kom fra rikskommisær Josef Terboven og var i tråd med propagandapolitikken til Joseph Goebbels. Deutsches Theater var en del av den svært omfattende tyske propagandaen i Norge, innenfor musikk, teater og andre kunstarter, som hadde som formål å vinne det norske folk for nazismen. Men det var i hovedsak en scene for tyskere, og å overvære forestillinger og konserter her var å innta en rolle som kollaboratør, i beste fall stripet. Teateret fikk det formelle navnet Nationaltheater Nye Scene etter at Terbovens teatersatsning hadde begynt på Nationaltheatret. Salen ble rikt dekorert, og Reichskommissar Terboven fikk en egen losje. Arkitekten var tysk, og interiøret i sen nyklassisisme er karakteristisk for nazitiden, bortsett fra at det nå er malt i sterke farger.I praksis var det bare to sesonger med teatervirksomhet her, fra innvielsen 7. juni 1941 og til det tyske ensemblet ble sendt hjem i august 1944 for å gjøre tjeneste i Hitlers "totale krig". I sesongen 1944-1945 var det stort sett bare konserter her. Orkesteret hadde flere norske medlemmer. Noen få norske artister opptrådte her, . Det holdt til her til 1945 og ble brukt til diverse nazistiske kulturevenementer. Innredningen er for en stor del beholdt. Etter frigjøringen våren 1945 flyttet Det Norske Teatret inn her. | ||
+ | [[Kategori:Teatre]] |
Revisjonen fra 7. aug. 2019 kl. 09:09
Deutsches Theater, tyskspråklig scene 1941-1945 i Stortingsgata 16 (det nåværende Hotel Christiania Teater), etablert og ledet av den tyske okkupasjonsmakten. Teateret ble opprinnelig innviet som Opera Comique i 1918. Siden var salen hjem for Casino Teater 1921-1928 og Casino kino 1928-1941. Initiativet til etableringen kom fra rikskommisær Josef Terboven og var i tråd med propagandapolitikken til Joseph Goebbels. Deutsches Theater var en del av den svært omfattende tyske propagandaen i Norge, innenfor musikk, teater og andre kunstarter, som hadde som formål å vinne det norske folk for nazismen. Men det var i hovedsak en scene for tyskere, og å overvære forestillinger og konserter her var å innta en rolle som kollaboratør, i beste fall stripet. Teateret fikk det formelle navnet Nationaltheater Nye Scene etter at Terbovens teatersatsning hadde begynt på Nationaltheatret. Salen ble rikt dekorert, og Reichskommissar Terboven fikk en egen losje. Arkitekten var tysk, og interiøret i sen nyklassisisme er karakteristisk for nazitiden, bortsett fra at det nå er malt i sterke farger.I praksis var det bare to sesonger med teatervirksomhet her, fra innvielsen 7. juni 1941 og til det tyske ensemblet ble sendt hjem i august 1944 for å gjøre tjeneste i Hitlers "totale krig". I sesongen 1944-1945 var det stort sett bare konserter her. Orkesteret hadde flere norske medlemmer. Noen få norske artister opptrådte her, . Det holdt til her til 1945 og ble brukt til diverse nazistiske kulturevenementer. Innredningen er for en stor del beholdt. Etter frigjøringen våren 1945 flyttet Det Norske Teatret inn her.