Forskjell mellom versjoner av «Bestun stasjon»

Linje 2: Linje 2:
 
'''[[Bestun stasjon|Bestun]] stasjon,''' tidligere stoppested på [[Drammensbanen]] ved km 5,31. Ligger der [[Bestumveien]] går under jernbanelinjen, anlagt som ''Vækkerø stoppested'' 1884, omdøpt til [[Bestum (strøk)|Bestum]] 1890 og til Bestun 1922, også postkontoret skiftet navn til Bestun. Stoppestedet var bemannet til 1968, persontrafikken ble innstilt 1973, og stasjonen endelig nedlagt 1978.  
 
'''[[Bestun stasjon|Bestun]] stasjon,''' tidligere stoppested på [[Drammensbanen]] ved km 5,31. Ligger der [[Bestumveien]] går under jernbanelinjen, anlagt som ''Vækkerø stoppested'' 1884, omdøpt til [[Bestum (strøk)|Bestum]] 1890 og til Bestun 1922, også postkontoret skiftet navn til Bestun. Stoppestedet var bemannet til 1968, persontrafikken ble innstilt 1973, og stasjonen endelig nedlagt 1978.  
  
Den første stasjonsbygningen var en bygning i sveitserstil tegnet av G. A. Bull. Denne ble revet og en ny stasjonsbygning i mur ble reist i forbindelse med elektrifiseringen og omlegging til dobbeltspor til Sandvika like etter den første verdenskrig. Stasjonsbygningen, som fremdeles er bevart, ble tegnet av Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor, og stod ferdig 1918. Den gamle er gjenreist på Jernbanemuseet på Hamar. Lenge verserte det planer om en ringbane fra [[Grefsen stasjon|Grefsen]] til Bestum og dermed et større stasjonsanlegg på Bestum. Stasjonsområdet ble sterkt utvidet i forbindelse med byggingen av [[Oslotunnelen (jernbane)|Oslotunnelen]] og innrettet som parkeringsanlegg for lokaltogsett.
+
Den første stasjonsbygningen var en bygning i sveitserstil tegnet av G. A. Bull. Denne ble revet og en ny stasjonsbygning i mur ble reist i forbindelse med elektrifiseringen og omlegging til dobbeltspor til Sandvika like etter den første verdenskrig. Stasjonsbygningen, som fremdeles er bevart, ble tegnet av Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor, og stod ferdig 1918. Den gamle er gjenreist på Jernbanemuseet på Hamar. Lenge verserte det planer om en ringbane fra [[Grefsen stasjon|Grefsen]] til Bestum og dermed et større stasjonsanlegg på Bestum. Stasjonsområdet ble sterkt utvidet i forbindelse med byggingen av [[Oslotunnelen (jernbane)|Oslotunnelen]] og innrettet som parkeringsanlegg for lokaltogsett.
  
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]

Revisjonen fra 14. jan. 2020 kl. 14:19

Stasjonsbygningen ved den nedlagte stasjonen fotografert i 2009. - Foto Punkmorten / Public Domain

Bestun stasjon, tidligere stoppested på Drammensbanen ved km 5,31. Ligger der Bestumveien går under jernbanelinjen, anlagt som Vækkerø stoppested 1884, omdøpt til Bestum 1890 og til Bestun 1922, også postkontoret skiftet navn til Bestun. Stoppestedet var bemannet til 1968, persontrafikken ble innstilt 1973, og stasjonen endelig nedlagt 1978.

Den første stasjonsbygningen var en bygning i sveitserstil tegnet av G. A. Bull. Denne ble revet og en ny stasjonsbygning i mur ble reist i forbindelse med elektrifiseringen og omlegging til dobbeltspor til Sandvika like etter den første verdenskrig. Stasjonsbygningen, som fremdeles er bevart, ble tegnet av Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor, og stod ferdig 1918. Den gamle er gjenreist på Jernbanemuseet på Hamar. Lenge verserte det planer om en ringbane fra Grefsen til Bestum og dermed et større stasjonsanlegg på Bestum. Stasjonsområdet ble sterkt utvidet i forbindelse med byggingen av Oslotunnelen og innrettet som parkeringsanlegg for lokaltogsett.