Forskjell mellom versjoner av «Borgen stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Borgen stasjon''', holdeplass på Røa- og Kolsåsbanen mellom Majorstuen og Smestad. Opprettet i forbindelse med åpningen av Smestadbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad (strøk)|Smestad,]] forstadsbane satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Stasjonen ligger like ved krematoriene og Vestre gravlund.
+
'''Borgen stasjon''', holdeplass på Røa- og Kolsåsbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad stasjon|Smestad]], opprettet i forbindelse med åpningen av [[Smestadbanen]], satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Stasjonen ligger like ved de to nedlagte krematoriene, som fremdeles brukes som gravkapell, [[Vestre gravlund Gamle kapell|Vestre Gravlund Gamle kapell]] og [[Vestre gravlund Nye kapell|Vestre Gravlund Nye kapell]]. I 1930-årene fikk stasjonen et elegant funkisleskur på nedadgående perrong, arkitekt Kristofer Lange. I forbindels med omlegging til T-banedrift ble leskuret revet, perrongen forlenget vestover, det ble laget undergang under sporene og stasjonen fikk et nytt leskur tegnet av Arne Henriksen. Et tilsverende leskur stod også på Smestad, et av samme type er bevart på [[Slemdal stasjon|Slemdal]].

Revisjonen fra 16. sep. 2021 kl. 12:56

Borgen stasjon, holdeplass på Røa- og Kolsåsbanen mellom Majorstuen og Smestad, opprettet i forbindelse med åpningen av Smestadbanen, satt i drift av A/S Holmenkolbanen i 1912. Stasjonen ligger like ved de to nedlagte krematoriene, som fremdeles brukes som gravkapell, Vestre Gravlund Gamle kapell og Vestre Gravlund Nye kapell. I 1930-årene fikk stasjonen et elegant funkisleskur på nedadgående perrong, arkitekt Kristofer Lange. I forbindels med omlegging til T-banedrift ble leskuret revet, perrongen forlenget vestover, det ble laget undergang under sporene og stasjonen fikk et nytt leskur tegnet av Arne Henriksen. Et tilsverende leskur stod også på Smestad, et av samme type er bevart på Slemdal.