Forskjell mellom versjoner av «Follobanen»

(Ny side: '''Follobanen,''' jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst fo…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Follobanen,''' jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom Follobanens lange tunnel fra desember 2022. Ved [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. Mellom Oslo S og Ekebergåsen er hele 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under den historiske [[Middelalderparken]].
+
'''Follobanen,''' jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom Follobanens lange tunnel fra desember 2022. Ved [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I Gamlebyen mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under [[Middelalderparken]].

Revisjonen fra 28. okt. 2020 kl. 17:31

Follobanen, jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom Follobanens lange tunnel fra desember 2022. Ved Oslo S bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I Gamlebyen mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under Middelalderparken.