Forskjell mellom versjoner av «Follobanen»

Linje 2: Linje 2:
  
 
Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på [[Åsland (plass)|Åsland]] i Oslo. Inngående [[Østfoldbanen|Østfoldbane]] får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.»
 
Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på [[Åsland (plass)|Åsland]] i Oslo. Inngående [[Østfoldbanen|Østfoldbane]] får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.»
 +
[[Kategori:Jernbane]]
 +
[[Kategori:Samferdsel]]

Revisjonen fra 28. okt. 2020 kl. 17:39

Follobanen, jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom den 20 km lange «Blixtunnelen» fra desember 2022. Ved Oslo S bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I Gamlebyen mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under Middelalderparken.

Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på Åsland i Oslo. Inngående Østfoldbane får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.»