Forskjell mellom versjoner av «Lille Stensrud skysstasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Lille Stensrud skysstasjon'''. På gården [[Stensrud gård|Lille Stensrud]] ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra [[Prinsdal skysstasjon]]. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye Enebakkveien. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt Fredheim. Hvilestedet var i drift til 1930-årene. Den toetasjes bygningen fra 1903 ble revet i 1980-årene etter at Oslo kommune hadde kjøpt stedet i forbindelse med utbyggingsplanene for [[Gjersrud-Stensrud|Gjersrud-Stensrud.]] Også stallene stod lenge.
+
'''Lille Stensrud skysstasjon'''. På gården [[Stensrud gård|Lille Stensrud]] ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra [[Prinsdal skysstasjon]]. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye Enebakkveien. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt «Fredheim». Hvilestedet var i drift til 1930-årene. Den toetasjes bygningen fra 1903 ble revet i 1980-årene etter at Oslo kommune hadde kjøpt stedet i forbindelse med utbyggingsplanene for [[Gjersrud-Stensrud|Gjersrud-Stensrud.]] Også stallene stod lenge før de ble revet.
 
[[Kategori:Skysstasjoner]]
 
[[Kategori:Skysstasjoner]]
 
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]
 
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]

Revisjonen fra 29. mar. 2020 kl. 17:07

Lille Stensrud skysstasjon. På gården Lille Stensrud ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra Prinsdal skysstasjon. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye Enebakkveien. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt «Fredheim». Hvilestedet var i drift til 1930-årene. Den toetasjes bygningen fra 1903 ble revet i 1980-årene etter at Oslo kommune hadde kjøpt stedet i forbindelse med utbyggingsplanene for Gjersrud-Stensrud. Også stallene stod lenge før de ble revet.