Oslo-Fergene

Revisjon per 15. jun. 2021 kl. 13:10 av Astrid (diskusjon | bidrag) (Ny side: Firmaet Holm & Bøe, fra 1965 kjent som Oslo-Fergene AS, ble etablert i 1917 for persontrafikk mellom Oslo og øyene i Oslos indre havnebasseng. Bak tiltaket sto Axel Holm og Josef Bøe,…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Firmaet Holm & Bøe, fra 1965 kjent som Oslo-Fergene AS, ble etablert i 1917 for persontrafikk mellom Oslo og øyene i Oslos indre havnebasseng. Bak tiltaket sto Axel Holm og Josef Bøe, den første drev båtbyggeri på Lindøya, den andre var innflytter fra England, men med norske familiebakgrunn. Bøe hadde forbindelse med Chr. Christensen, restauratør på Hovedøya, som også drev båttrafikk til øya med Oslo, Oslo II og Oslo III, tre motorbåter med plass for 18 personer, som Christensen nå ville selge. Bøe overtok konsesjonen, og med Holm som finansiell støtte ble båter og ruter overtatt. I alle år har familien Bøe stått sentralt i ledelsen av selskapet. I takt med den økende «koloniseringen» av Lindøya, Bleikøya og Nakholmen anskaffet Holm & Bøe flere og mer velutstyrte motorbåter, alle med navnet Oslo foran et romertall. De karakteristiske hvite båtene med brun overbygning og gul skorstein ble et velkjent og populært rekk i feriebildet for de mange oslofolk som etablerte sine små, opprinnelig sammenleggbare sommerhus på disse øyene. I 1926 ble Gressholmen lufthavn for sjøflyrutene, og selskapet fikk i oppdrag å besørge transporten til og fra byen. Da DNL og Lufthansa startet flyvninger på utlandet med Junker-sjøfly ble «flaggskipet» Oslo IX med plass for 110 passasjerer anskaffet spesielt for dette formålet i 1936. Om bord var det servering, og her foregikk også tollvisitasjon av flypassasjerer til og fra utlandet. Med åpningen av Fornebu lufthavn både for land- og sjøfly i 1938 var Gressholmen som sjøflyhavn ved veis ende. Nøktern økonomi og jevnt vedlikehold av den eksisterende flåten båtene medførte at først i 1987, 51 etter Oslo IX, bestilte Oslo-Fergene sitt neste nybygg. Denne ble totalskadd av brann før levering fra verftet i Risør, men i 1989 kom Oslo XI i fart, fulgt av søsterbåtene Oslo XII (1988),. Oslo X (1998) og Oslo VIII (2009). Oslo IV, en hurtiggående westamaran ble innkjøpt i 1996 for trafikk mellom Nesoddlandet og Slemmestad, men solgt etter bare to år. Siden starten i 1917 hadde Vippetangen vært Oslo-Fergenes faste kaiplass i Oslo, inntil denne ble flyttet til Rådhusbrygger 4 i Pipervika, sammen med Oslos øvrige maritime nærtrafikk.

Kilde: Bjørn Andseth og Martine Retting: Oslo-Fergene 100 år 1917 – 2017 (1917)