Forskjell mellom versjoner av «Skøyen stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 
[[Fil:Sköyen stasjon IMG 0580.JPG|miniatyr|500x500pk|''Skøyens stasjon fotografert i 2013. - Foto Bjoertvedt / Creative Commons'']]
 
[[Fil:Sköyen stasjon IMG 0580.JPG|miniatyr|500x500pk|''Skøyens stasjon fotografert i 2013. - Foto Bjoertvedt / Creative Commons'']]
'''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen]] ved km 4,38, på Skøyen der [[Drammensveien]] går under jernbanelinjen, opprettet som [[Tyskestranden|Tyskestranden stasjon]] i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor).  
+
'''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen]] ved km 4,38, på Skøyen der [[Drammensveien]] går under jernbanelinjen, opprettet som [[Tyskestranden|Tyskestranden stasjon]] i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor).  
  
 
Etter åpningen av [[Oslotunnelen (jernbane)|Oslotunnelen]] ble stasjonen styrt fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]]. I forbindelse med åpningen av [[Gardermobanen]] i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra [[Hoffsveien]]; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen.
 
Etter åpningen av [[Oslotunnelen (jernbane)|Oslotunnelen]] ble stasjonen styrt fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]]. I forbindelse med åpningen av [[Gardermobanen]] i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra [[Hoffsveien]]; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen.

Revisjonen fra 14. jan. 2020 kl. 16:19

Skøyens stasjon fotografert i 2013. - Foto Bjoertvedt / Creative Commons

Skøyen stasjon, jernbanestasjon på Drammensbanen ved km 4,38, på Skøyen der Drammensveien går under jernbanelinjen, opprettet som Tyskestranden stasjon i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor).

Etter åpningen av Oslotunnelen ble stasjonen styrt fra Oslo S. I forbindelse med åpningen av Gardermobanen i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra Hoffsveien; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen.