Skarpsno

Revisjon per 25. sep. 2017 kl. 10:05 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Området på nordøstsiden av Frognerkilen, tidligere opplagstomt for tømmer fra Frogner hovedgård og fergested for overfart til Bygdøy. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvend...")
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart

Området på nordøstsiden av Frognerkilen, tidligere opplagstomt for tømmer fra Frogner hovedgård og fergested for overfart til Bygdøy. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvendt for lossing av jakter. Eiere av byløkkene ved Frognerkilen gikk sammen om å bygge båthus på stedet i 1844. Kommunen overtok eiendommen 1889. Fergetrafikken til Bygdøy ble drevet med robåter av Elias Skarpsno og sønner. De bodde i en hytte på bergknausen ovenfor fergeleiet. Flytebrygge ble utlagt da en dampferge ble anskaffet 1896. Senere overtok motordrevne og elektriske ferger mellom Skarpsno og Oscarshall brygge, men ferging med robåt foregikk til 1920-årene. Skarpsno stasjon på Drammensbanen åpnet 1882. Villabebyggelse fra 1890-årene. Sporveisforbindelse, Skarpsnolinjen, fra 1894. Jubileumsutstillingen på Frogner 1914 hadde avdeling på Skarpsno for sjøfart og fiskeri. Kloakkrenseanlegg på Skarpsno fra begynnelsen av 1930-årene, nedlagt 1983. Området består for en stor del av fasjonable villaer og leiligheter; en bevaringsplan for området ble vedtatt 1992.

Navnet kommer antagelig av nederlandsk Scarpen oort, det skarpe hjørne, som finnes på Geelkercks Christiania-kart fra 1649.

Referanser i denne artikkelen

Skarpsno stasjon