Forskjell mellom versjoner av «Tøyen stasjon»

 
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Tøyen stasjon2.jpg|miniatyr|400x400pk|''Den gamle stasjonsbygningen på Tøyen fotografert kort før den ble revet i 1965. - Foto Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv / Creative Commons'']]
+
[[Fil:Tøyen stasjon2.jpg|miniatyr|400x400pk|''Den gamle stasjonsbygningen på Tøyen fotografert kort før den ble revet i 1965. - Foto Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv / [https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Creative Commons]'']]
 
'''Tøyen stasjon,''' holdeplass på [[Gjøvikbanen]] ved km 4,45, nordøst for [[Tøyenbadet]] og sørvest for [[Keyserløkka]]. Anlagt som bemannet stoppested 1904, oppgradert til stasjon 1912. Stasjonsbygningen, som lå på vestsiden av sporene var tegnet av Paul Armin Due i jugendstil. 1918 ble det bygd en stasjonsmesterbolig på østsiden av linjen. Stasjonen ble gjort ubetjent 1963, og stasjonsbygningen ble revet 1965, stasjonsmesterboligen ble revet 1986.
 
'''Tøyen stasjon,''' holdeplass på [[Gjøvikbanen]] ved km 4,45, nordøst for [[Tøyenbadet]] og sørvest for [[Keyserløkka]]. Anlagt som bemannet stoppested 1904, oppgradert til stasjon 1912. Stasjonsbygningen, som lå på vestsiden av sporene var tegnet av Paul Armin Due i jugendstil. 1918 ble det bygd en stasjonsmesterbolig på østsiden av linjen. Stasjonen ble gjort ubetjent 1963, og stasjonsbygningen ble revet 1965, stasjonsmesterboligen ble revet 1986.
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]

Nåværende revisjon fra 25. jan. 2020 kl. 12:35

Den gamle stasjonsbygningen på Tøyen fotografert kort før den ble revet i 1965. - Foto Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv / Creative Commons

Tøyen stasjon, holdeplass på Gjøvikbanen ved km 4,45, nordøst for Tøyenbadet og sørvest for Keyserløkka. Anlagt som bemannet stoppested 1904, oppgradert til stasjon 1912. Stasjonsbygningen, som lå på vestsiden av sporene var tegnet av Paul Armin Due i jugendstil. 1918 ble det bygd en stasjonsmesterbolig på østsiden av linjen. Stasjonen ble gjort ubetjent 1963, og stasjonsbygningen ble revet 1965, stasjonsmesterboligen ble revet 1986.