Forskjell mellom versjoner av «Studioteatret»
(Created page with "Teater 1945–51, hadde bakgrunn i den private teatervirksomheten under okkupasjonen da teaterlivet var underlagt sensur og for en stor del nazifisert. Den 15. juni 1945 holdt...") |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Studioteatret,''' teater som var i drift 1945–51. Studioteatret hadde bakgrunn i den private teatervirksomheten under okkupasjonen da teaterlivet var underlagt sensur og for en stor del nazifisert. Den 15. juni 1945 holdt Studioteatret en presentasjonsforestilling i [[Casino]], og 15. okt. samme år en åpningsforestilling i [[Søilen teater|Søilen Teater]]. Teatret hadde fast lokale i [[Carl Johan-teatret]] 1946–50. Første forestilling her var «Byen vår» av Thornton Wilder, som ble teatrets største suksess. Skuespillerne hadde som målsetning å arbeide etter Stanislavskijs prinsipper. Første teatersjef var Claes Gill, 1946 avløst av Gunnar Olram. Studioteatret knyttet til seg mange nye talentfulle skuespillere, som Liv Strømsted, Jens Bolling, Edel Eckblad, Knut M. Hansson, Arne Thomas Olsen, Merete Skavlan, Per Sunderland og Sverre Hansen. Repertoaret inneholdt ny amerikansk og fransk dramatikk. Studioteatret var et privat, idealistisk foretagende, hvor en rekke enkeltpersoner hadde gitt bidrag til opprettelse og drift. | |
− | + | [[Kategori:Teatre]] | |
− | |||
− | [[ |
Revisjonen fra 5. jul. 2018 kl. 21:00
Studioteatret, teater som var i drift 1945–51. Studioteatret hadde bakgrunn i den private teatervirksomheten under okkupasjonen da teaterlivet var underlagt sensur og for en stor del nazifisert. Den 15. juni 1945 holdt Studioteatret en presentasjonsforestilling i Casino, og 15. okt. samme år en åpningsforestilling i Søilen Teater. Teatret hadde fast lokale i Carl Johan-teatret 1946–50. Første forestilling her var «Byen vår» av Thornton Wilder, som ble teatrets største suksess. Skuespillerne hadde som målsetning å arbeide etter Stanislavskijs prinsipper. Første teatersjef var Claes Gill, 1946 avløst av Gunnar Olram. Studioteatret knyttet til seg mange nye talentfulle skuespillere, som Liv Strømsted, Jens Bolling, Edel Eckblad, Knut M. Hansson, Arne Thomas Olsen, Merete Skavlan, Per Sunderland og Sverre Hansen. Repertoaret inneholdt ny amerikansk og fransk dramatikk. Studioteatret var et privat, idealistisk foretagende, hvor en rekke enkeltpersoner hadde gitt bidrag til opprettelse og drift.