Forskjell mellom versjoner av «Nydalen stasjon»
Linje 3: | Linje 3: | ||
Nydalen holdeplass på [[Gjøvikbanen]] ble opprettet 1946 ved km 8,30. Holdeplassen lå i en kurve og ble i 2010 modernisert og flyttet til km 8,13 for å ligge på rett linje. | Nydalen holdeplass på [[Gjøvikbanen]] ble opprettet 1946 ved km 8,30. Holdeplassen lå i en kurve og ble i 2010 modernisert og flyttet til km 8,13 for å ligge på rett linje. | ||
− | Nydalen T-banestasjon ble åpnet i 2003, da T-baneringen ble åpnet for trafikk fra Ullevål stadion til [[Storo (strøk)|Storo]]. Stasjonen er en undergrunnsstasjon med midtstilt perrong og trapper og rulletrappforbindelse til overflaten | + | Nydalen T-banestasjon ble åpnet i 2003, da [[T-baneringen]] ble åpnet for trafikk fra Ullevål stadion til [[Storo (strøk)|Storo]]. Stasjonen er en undergrunnsstasjon med midtstilt perrong og trapper og rulletrappforbindelse til overflaten (ark. Kristin Jarmund). Rulletrappene er utstyrt med 2000 lysstoffrør og 44 høyttalere som gir de reisende lys- og lysopplevelser på vei opp og ned. Sensorer gjør at bevegelsene deres påvirker lyden og lyset, som dermed stadig skifter. |
+ | [[Kategori:Stasjoner]] | ||
+ | [[Kategori:Jernbane]] | ||
+ | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] |
Revisjonen fra 20. aug. 2018 kl. 11:16
Nydalen stasjon, Navn på to stasjoner, en holdeplass på Gjøvikbanen og en T-banestasjon på T-baneringen.
Nydalen holdeplass på Gjøvikbanen ble opprettet 1946 ved km 8,30. Holdeplassen lå i en kurve og ble i 2010 modernisert og flyttet til km 8,13 for å ligge på rett linje.
Nydalen T-banestasjon ble åpnet i 2003, da T-baneringen ble åpnet for trafikk fra Ullevål stadion til Storo. Stasjonen er en undergrunnsstasjon med midtstilt perrong og trapper og rulletrappforbindelse til overflaten (ark. Kristin Jarmund). Rulletrappene er utstyrt med 2000 lysstoffrør og 44 høyttalere som gir de reisende lys- og lysopplevelser på vei opp og ned. Sensorer gjør at bevegelsene deres påvirker lyden og lyset, som dermed stadig skifter.