Forskjell mellom versjoner av «Fornebubanen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Fornebubanen,''' formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og | + | '''Fornebubanen,''' formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune, med finansiering også fra staten og [[Oslopakkene]]. Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu etableres flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser er av stor samfunnsmessig betydning. |
Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum | Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum |
Revisjonen fra 28. jan. 2020 kl. 20:00
Fornebubanen, formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune, med finansiering også fra staten og Oslopakkene. Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu etableres flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser er av stor samfunnsmessig betydning.
Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum
- som vil bidra til å redusere belastningen på overflatenettet i Oslo
- ta fremtidig trafikkvekst
- som legger til rette for byutvikling langs traséen
Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-Majorstuen. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.