Forskjell mellom versjoner av «Lysaker stasjon»

 
(Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Lysaker stasjon''', fjernstyrt stasjon på [[Drammensbanen]] ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.
+
'''Lysaker stasjon''', fjernstyrt stasjon på [[Drammensbanen|Drammenbanen]] ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man kan reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.
 +
 
 +
Lysaker vil også bli stasjon på den nye [[Fornebubanen]].
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]

Nåværende revisjon fra 1. okt. 2020 kl. 07:59

Lysaker stasjon, fjernstyrt stasjon på Drammenbanen ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man kan reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.

Lysaker vil også bli stasjon på den nye Fornebubanen.