Forskjell mellom versjoner av «A/S Laboremus»

(Ny side: '''A/S Laboremus''', stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''A/S Laboremus''', stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet Roald Amundsen. Dannevig var blant stifterne av Norsk Hvalfangerforening i 1912, men etter en konflikt med flere lokale aksjeeiere flyttet han administrasjonen fra Sandefjord til Oslo i 1919. I 1931 trakk selskapet seg ut av hvalfangsten, til fordel for tankfart.
+
'''A/S Laboremus''', stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet Roald Amundsen. Dannevig var blant stifterne av Norsk Hvalfangerforening i 1912, men etter en konflikt med flere lokale aksjeeiere flyttet han administrasjonen fra Sandefjord til [[Oslo]] i 1919. I 1931 trakk selskapet seg ut av hvalfangsten, til fordel for tankfart.  
Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen.  
+
 
I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip.  
+
Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen.
Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet I. M. Skaugen seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap.  
+
 
Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i Rådhusgt. 17.
+
I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip.
 +
 
 +
Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet [[I. M. Skaugen]] seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap.
 +
 
 +
Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i [[Rådhusgata]] 17.  
 +
 
 
Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under.  
 
Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under.  
  
Bård Kolltveit: La oss arbeide! A/S Laboremus 1910-1985, ny, utvidet utgave 1910-1990.
+
Kilde:
 +
 
 +
Bård Kolltveit: ''La oss arbeide! A/S Laboremus 1910-1985, ny'', utvidet utgave 1910-1990.
 +
[[Kategori:Shipping]]

Revisjonen fra 28. jun. 2021 kl. 12:01

A/S Laboremus, stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet Roald Amundsen. Dannevig var blant stifterne av Norsk Hvalfangerforening i 1912, men etter en konflikt med flere lokale aksjeeiere flyttet han administrasjonen fra Sandefjord til Oslo i 1919. I 1931 trakk selskapet seg ut av hvalfangsten, til fordel for tankfart.

Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen.

I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip.

Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet I. M. Skaugen seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap.

Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i Rådhusgata 17.

Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under.

Kilde:

Bård Kolltveit: La oss arbeide! A/S Laboremus 1910-1985, ny, utvidet utgave 1910-1990.