Forskjell mellom versjoner av «A/S Laboremus»
(Ny side: '''A/S Laboremus''', stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av…) |
|||
(2 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''A/S Laboremus''', stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet | + | '''A/S Laboremus''', tidligere rederi stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet «Roald Amundsen». Dannevig var blant stifterne av Norsk Hvalfangerforening i 1912, men etter en konflikt med flere lokale aksjeeiere flyttet han administrasjonen fra Sandefjord til Oslo i 1919. I 1931 trakk selskapet seg ut av hvalfangsten, til fordel for tankfart. |
− | Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen. | + | |
− | I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip. | + | Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen. |
− | Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet I. M. Skaugen seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap. | + | |
− | Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i | + | I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip. |
+ | |||
+ | Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet [[I. M. Skaugen]] seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap. | ||
+ | |||
+ | Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i [[Rådhusgata]] 17. | ||
+ | |||
Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under. | Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under. | ||
− | + | [[Oslo Byleksikon|BK]] | |
+ | [[Kategori:Shipping]] | ||
+ | [[Kategori:Rederier]] |
Nåværende revisjon fra 9. aug. 2021 kl. 16:30
A/S Laboremus, tidligere rederi stiftet i 1910 som et hvalfangstselskap med sete i Sandefjord. Tharald Dannevig (1880-1975) var selskapets grunnlegger og disponent inntil 1955. Selskapet var et av de første som drev hvalfangst i Antarktis, med kokeriet «Roald Amundsen». Dannevig var blant stifterne av Norsk Hvalfangerforening i 1912, men etter en konflikt med flere lokale aksjeeiere flyttet han administrasjonen fra Sandefjord til Oslo i 1919. I 1931 trakk selskapet seg ut av hvalfangsten, til fordel for tankfart.
Laboremus’ første tankskip, Sjømand, kom i fart i 1921, fulgt av Lincoln Ellsworth og Leiv Eiriksson i 1927 og 1937. Selv om flåten var beskjeden i antall, stod Dannevig sentralt i arbeidet med å ivareta uavhengige tankrederes interesser overfor de store oljeselskapene i mellomkrigsårene. Hele tankflåten gikk tapt under krigen.
I 1929 ble Oskar Bakkevig (1803-1958) ansatt som kontorsjef, fra 1950 som partner i disponentfirmaet T. Dannevig & Co. Einar Bakkevig (1918-1981) overtok etter farens død i 1958, og satte fra da av sitt sterke preg på selskapet. Uenighet mellom Dannevig og Bakkevig om den videre utvikling førte til at i I 1959 skiftet disponentfirmaet navn til Einar Bakkevig Skipsrederi. I stedet for tankfart satset Laboremus først på store trampskip, men fra midten av 1960-årene skulle selskapet fremstå som en ledende transportør av gass, særlig etylen, med avanserte spesialskip. Det første, Niels Henrik Abel, kom i fart i 1965. Da Laboremus markerte sitt 75-års jubileum i 1985, talte flåten fem skip av denne typen. Antallet hadde vært større om ikke selskapet var blitt innhentet av skipsfartskrisen i siste halvdel av 1970-tallet, som medførte salg av flere skip.
Svein Bakkevig overtok som disponent da faren gikk bort i 1981. For å bedre markedssituasjonen for skip av denne typen, dannet Laboremus i 1982 sammen med Kristiansand-rederiet Langfeldt A/S Norwegian Gas Carriers. Med solide kapitalreserver sikret rederiet I. M. Skaugen seg kontrollen over Laboremus i 1986. Disponeringen av selskapet ble overført fra Bakkevig til en egen administrasjon ansatt av selskapet. Ved fusjon med Kosmos Shipping AS i 1990 opphørte A/S Laboremus som eget selskap.
Mens Laboremus ble disponert av Bakkevig holdt selskapet til i Rådhusgata 17.
Skorsteinsmerket og flagget var et hvitt belte med et bredt bånd oppe og nede, og med tre fylte sirkler i blått. Da Skaugen fikk kontrollen ble merket endret til en tredelt grønn-blå-grønn bølge på et hvitt belte med en grønn stripe over og under.