Forskjell mellom versjoner av «Gatetun»
(Created page with "Boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltra...") |
|||
(Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Gatetun''', boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltrafikken er sperret ute. All bilkjøring i gatetun skal skje på fotgjengernes vilkår. | |
− | Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i Lassons gate på Ruseløkka 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder. | + | Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i [[Lassons gate]] på [[Ruseløkka (strøk)|Ruseløkka]] 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder. |
+ | [[Kategori:Gater]] |
Nåværende revisjon fra 28. jan. 2019 kl. 08:05
Gatetun, boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltrafikken er sperret ute. All bilkjøring i gatetun skal skje på fotgjengernes vilkår.
Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i Lassons gate på Ruseløkka 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder.