Forskjell mellom versjoner av «Bysykler»
(Kategori:Samferdsel bort) |
|||
(Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen. Fra starten var det bare sykkelstativer innenfor Ring 2, men den nye ordningen åpner for at det også vil være stativer utenfor. I sesongen 2018 var det over 100 sykkelstativer, nesten 3000 sykler og i alt 2,8 mill. sykkelturer. | Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen. Fra starten var det bare sykkelstativer innenfor Ring 2, men den nye ordningen åpner for at det også vil være stativer utenfor. I sesongen 2018 var det over 100 sykkelstativer, nesten 3000 sykler og i alt 2,8 mill. sykkelturer. | ||
− | + | ||
+ | Fra vinteren 2018/19 var det også mulig å få bysykler med piggdekk. I alt 400 sykler på 20 sentrale stasjoner ble utstyrt med piggdekk den første sesongen. | ||
[[Kategori:Sykkel]] | [[Kategori:Sykkel]] |
Nåværende revisjon fra 22. nov. 2019 kl. 10:48
Bysykler, et nett av sykkelstativer med sykler i, der brukerne ved hjelp av et kort kan få tilgang til sykler til bruk i byen. Syklene settes tilbake i stativene etter bruk. Ordningen med bysykler ble lansert 2003. Kommunen legger til rette for sykkelstativer, mens syklene finansieres gjennom reklame.
Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen. Fra starten var det bare sykkelstativer innenfor Ring 2, men den nye ordningen åpner for at det også vil være stativer utenfor. I sesongen 2018 var det over 100 sykkelstativer, nesten 3000 sykler og i alt 2,8 mill. sykkelturer.
Fra vinteren 2018/19 var det også mulig å få bysykler med piggdekk. I alt 400 sykler på 20 sentrale stasjoner ble utstyrt med piggdekk den første sesongen.