Forskjell mellom versjoner av «Olsen & Ugelstad»
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap ''A/S Dovrefjell''. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, | + | '''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap ''A/S Dovrefjell''. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, i perioden 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de ''Fjell Line'', som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. |
− | I etterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann. I alt mistet 30 mann | + | I etterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann. I alt mistet 30 mann livet. Bare tre overlevde. Etter hvert ble det bulkfarten som ble rederiets hovedvirksomhet etter at de fleste tankskipene ble solgt og linjefarten lagt ned. I begynnelsen av 1970-årene bestilte rederiet igjen flere store bulk- og tankskip, men krisen rammet rederiet hardt, og i 1978 solgte rederiet Frederik Stangs gate 22 og året etter sitt siste tankskip. |
− | Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var | + | Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var først sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sort felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på '-fjell'. |
− | I mange år hadde rederiet kontorer i [[Tollbugata]] 4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Frederik%20Stangs%20gate Frederik Stangs gate] 22. | + | I mange år hadde rederiet kontorer i [[Tollbugata]] 4, men fra begynnelsen av 1950-årene i [[Ivarans Rederi|Ivaran-villaen]] i [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Frederik%20Stangs%20gate Frederik Stangs gate] 22. |
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Nåværende revisjon fra 30. apr. 2021 kl. 15:28
Olsen & Ugelstad, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap A/S Dovrefjell. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, i perioden 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine.
I etterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann. I alt mistet 30 mann livet. Bare tre overlevde. Etter hvert ble det bulkfarten som ble rederiets hovedvirksomhet etter at de fleste tankskipene ble solgt og linjefarten lagt ned. I begynnelsen av 1970-årene bestilte rederiet igjen flere store bulk- og tankskip, men krisen rammet rederiet hardt, og i 1978 solgte rederiet Frederik Stangs gate 22 og året etter sitt siste tankskip.
Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var først sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sort felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på '-fjell'.
I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata 4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i Frederik Stangs gate 22.