Forskjell mellom versjoner av «Cathinka Guldberg-senterets kirkerom»

(Ny side: '''Cathinka Guldberg-senterets kirkerom''' er plassert på bakkeplan med inngang fra resepsjonsområdet. Det sto ferdig 2005 og har skyvedør mot rommet i bakkant som brukes som dagsente…)
 
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
 +
[[Fil:Cathinka Guldberg senterets kirkerom.jpg|miniatyr|556x556pk|Cathinka Guldberg-senterets kirkerom sett fra inngangen. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani/Oslo Byleksikon]]
 
'''Cathinka Guldberg-senterets kirkerom''' er plassert på bakkeplan med inngang fra resepsjonsområdet. Det sto ferdig 2005 og har skyvedør mot rommet i bakkant som brukes som dagsenter, slik at det ved behov kan bli nesten dobbelt så stort.  
 
'''Cathinka Guldberg-senterets kirkerom''' er plassert på bakkeplan med inngang fra resepsjonsområdet. Det sto ferdig 2005 og har skyvedør mot rommet i bakkant som brukes som dagsenter, slik at det ved behov kan bli nesten dobbelt så stort.  
  
 
Selv om rommet også benyttes ved gravferd, og har dør også rett ut der bårebil kan parkere, er rommet primært innredet med tanke på å være et rom for livet med gudstjenester, konserter, foredrag og annet. Utformet av Kirkelig Kulturverksted.  
 
Selv om rommet også benyttes ved gravferd, og har dør også rett ut der bårebil kan parkere, er rommet primært innredet med tanke på å være et rom for livet med gudstjenester, konserter, foredrag og annet. Utformet av Kirkelig Kulturverksted.  
 
+
[[Fil:Cathinka Guldbergsenterets altertavle fra det tidligere kirkerom.jpg|miniatyr|579x579pk|Alterbildet fra det tidligere kirkerommet i Cathinka Guldberg-senteret. Kunstner: Veslemøy Nystedt Stoltenberg. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani/Oslo Byleksikon]]
 
Altertavlen er fritthengende glasskunst av Gunnar Torvund, der en sol har et innfelt tre, og en kan skimte Diakonissehusets logo: duen med olivenkvisten på veggen bak. Eget lystenningssted og en døpefont utformet av Terje Hope. Digitalt orgel og flygel, og en liten fritthengende kirkeklokke.
 
Altertavlen er fritthengende glasskunst av Gunnar Torvund, der en sol har et innfelt tre, og en kan skimte Diakonissehusets logo: duen med olivenkvisten på veggen bak. Eget lystenningssted og en døpefont utformet av Terje Hope. Digitalt orgel og flygel, og en liten fritthengende kirkeklokke.
  
 
Før utvidelsen av Cathinka Guldbergsenteret i 2004/05, var det også et kirkerom i senteret. Altertavlen herfra, glassmosaikk av Veslemøy Nystedt Stoltenberg, er plassert i resepsjonen ved inngangen til eksisterende kirkerom.
 
Før utvidelsen av Cathinka Guldbergsenteret i 2004/05, var det også et kirkerom i senteret. Altertavlen herfra, glassmosaikk av Veslemøy Nystedt Stoltenberg, er plassert i resepsjonen ved inngangen til eksisterende kirkerom.
 
[[Kategori:Religiøse rom i institusjoner]]
 
[[Kategori:Religiøse rom i institusjoner]]

Nåværende revisjon fra 4. jun. 2025 kl. 10:22

Cathinka Guldberg-senterets kirkerom sett fra inngangen. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani/Oslo Byleksikon

Cathinka Guldberg-senterets kirkerom er plassert på bakkeplan med inngang fra resepsjonsområdet. Det sto ferdig 2005 og har skyvedør mot rommet i bakkant som brukes som dagsenter, slik at det ved behov kan bli nesten dobbelt så stort.

Selv om rommet også benyttes ved gravferd, og har dør også rett ut der bårebil kan parkere, er rommet primært innredet med tanke på å være et rom for livet med gudstjenester, konserter, foredrag og annet. Utformet av Kirkelig Kulturverksted.

Alterbildet fra det tidligere kirkerommet i Cathinka Guldberg-senteret. Kunstner: Veslemøy Nystedt Stoltenberg. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani/Oslo Byleksikon

Altertavlen er fritthengende glasskunst av Gunnar Torvund, der en sol har et innfelt tre, og en kan skimte Diakonissehusets logo: duen med olivenkvisten på veggen bak. Eget lystenningssted og en døpefont utformet av Terje Hope. Digitalt orgel og flygel, og en liten fritthengende kirkeklokke.

Før utvidelsen av Cathinka Guldbergsenteret i 2004/05, var det også et kirkerom i senteret. Altertavlen herfra, glassmosaikk av Veslemøy Nystedt Stoltenberg, er plassert i resepsjonen ved inngangen til eksisterende kirkerom.