Forskjell mellom versjoner av «RS1 «Colin Archer»»

(Rettelser)
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''RS1 «Colin Archer»'''
 
 
 
Type: Redningsskøyte.
 
Type: Redningsskøyte.
  
Linje 19: Linje 17:
 
Motor: Volvo TAMD 31 B
 
Motor: Volvo TAMD 31 B
  
Opprinnelig funksjon:
+
Opprinnelig funksjon: Redningsskøyte
  
 
Vernet: 2012.
 
Vernet: 2012.
Linje 28: Linje 26:
  
  
Redningsskøyte «Colin Archer» ble bygget av og etter tegning av skipskonstruktør og verftseier Colin Archer i Larvik. RS1 «Colin Archer» disponeres i dag av Seilskøyteklubben Colin Archer (opprettet 1972) som har vedlikehold og bruksrett, men eies av Norsk Maritimt Museum med hjemmehavn Ormøya.
+
 
 +
Redningsskøyte ''Colin Archer'' ble bygget av og etter tegning av skipskonstruktør og verftseier Colin Archer i Larvik. RS1 ''Colin Archer'' disponeres i dag av Seilskøyteklubben Colin Archer (opprettet 1972) som har vedlikehold og bruksrett, men eies av Norsk Maritimt Museum med hjemmehavn Ormøya.
  
  
Byggeoppdraget ble gitt i 1892 av Norsk Selskab til skibbrudnes redning (NSSR), senere kjent som Redningsselskapet. Fartøyet var organisasjonens første redningsfartøy og en prototype på slike fartøy de neste 30 årene. Etter om lag 40 års tjeneste, hadde «Colin Archer» berget 67 skip, reddet 236 mennesker og assistert 1522 fartøyer i havn.
 
  
«Colin Archer» havnet etter hvert i utlandet, men gjenfunnet i USA i 1961 i særdeles dårlig stand. Fartøyet ble tatt hjem til Norge og i Norsk maritimt Museums eie i 1973.
+
Byggeoppdraget ble gitt i 1892 av Norsk Selskab til skibbrudnes redning (NSSR), senere kjent som Redningsselskapet. Fartøyet var organisasjonens første redningsfartøy og en prototype på slike fartøy de neste 30 årene. Etter om lag 40 års tjeneste, hadde ''Colin Archer'' berget 67 skip, reddet 236 mennesker og assistert 1522 fartøyer i havn.
  
 +
''Colin Archer'' havnet etter hvert i utlandet, men gjenfunnet i USA i 1961 i særdeles dårlig stand. Fartøyet ble tatt hjem til Norge og i Norsk maritimt Museums eie i 1973.
  
«Colin Archer» har gjennomgått flere omfattende restaureringer i flere omganger. I dag er «Colin Archer» et seilende museumsfartøy som blant annet videreformidler kunnskapen om norsk kysthistorie og hvordan et gaffelrigget fartøy skal håndteres.
+
''Colin Archer'' har gjennomgått flere omfattende restaureringer i flere omganger. I dag er ''Colin Archer'' et seilende museumsfartøy som blant annet videreformidler kunnskapen om norsk kysthistorie og hvordan et gaffelrigget fartøy skal håndteres.
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:41

Type: Redningsskøyte.

Kjenningssignal: LICF.

Byggeår: 1893.

Byggested: Larvik, på Colin Archers skipsverft.

Lengde: 46 fot (13,95 m)

Bredde: 15,2 fot (4,65 m)

Tonnasje: 30 brutto registertonn

Rigg: Gaffelrigg, to master.

Motor: Volvo TAMD 31 B

Opprinnelig funksjon: Redningsskøyte

Vernet: 2012.

Dagens formål: Formidling av kysthistorie og seilkunnskap for unge.

Eier: Norsk Maritimt Museum, Oslo.


Redningsskøyte Colin Archer ble bygget av og etter tegning av skipskonstruktør og verftseier Colin Archer i Larvik. RS1 Colin Archer disponeres i dag av Seilskøyteklubben Colin Archer (opprettet 1972) som har vedlikehold og bruksrett, men eies av Norsk Maritimt Museum med hjemmehavn Ormøya.


Byggeoppdraget ble gitt i 1892 av Norsk Selskab til skibbrudnes redning (NSSR), senere kjent som Redningsselskapet. Fartøyet var organisasjonens første redningsfartøy og en prototype på slike fartøy de neste 30 årene. Etter om lag 40 års tjeneste, hadde Colin Archer berget 67 skip, reddet 236 mennesker og assistert 1522 fartøyer i havn.

Colin Archer havnet etter hvert i utlandet, men gjenfunnet i USA i 1961 i særdeles dårlig stand. Fartøyet ble tatt hjem til Norge og i Norsk maritimt Museums eie i 1973.

Colin Archer har gjennomgått flere omfattende restaureringer i flere omganger. I dag er Colin Archer et seilende museumsfartøy som blant annet videreformidler kunnskapen om norsk kysthistorie og hvordan et gaffelrigget fartøy skal håndteres.