Forskjell mellom versjoner av «S/Y Mohawk»

(Ny artikkel)
 
(Rettelser)
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 28: Linje 28:
  
  
«Mohawk II» seiler i regi av Oslo KFUM Sjøkorps med formål å gi barn og unge kjennskap til seiling og sjømannskap. Fartøyet har fast bryggeplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
 
  
 +
''Mohawk II'' seiler i regi av Oslo KFUM Sjøkorps med formål å gi barn og unge kjennskap til seiling og sjømannskap. Fartøyet har fast bryggeplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
  
«Mohawk II» ble bygget som lystbåten «Sylvia» etter tegninger av konstruktør Harry T. Stow. Skroget ble bygget i amerikansk alm under vannlinjen og teakhud over vannlinjen på eikespant, med dekk i oregonpine. Som lystfartøy hadde «Sylvia» flere britiske eiere inntil den ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953. Nåværende bermudarigg ble tegnet av den kjente norske konstruktøren Jan Herman Linge i 1954, men noe endret til endelig rigg i 1995 av Cecil Chr. Stephansen.
+
 
 +
 
 +
''Mohawk II'' ble bygget som lystbåten ''Sylvia'' etter tegninger av konstruktør Harry T. Stow. Skroget ble bygget i amerikansk alm under vannlinjen og teakhud over vannlinjen på eikespant, med dekk i oregonpine. Som lystfartøy hadde ''Sylvia'' flere britiske eiere inntil den ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953. Nåværende bermudarigg ble tegnet av den kjente norske konstruktøren Jan Herman Linge i 1954, men noe endret til endelig rigg i 1995 av Cecil Chr. Stephansen.
  
 
Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo.
 
Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo.
  
 
Første maskin ble satt inn i 1913, men utenom flere motorskifter er dekkshus og innredning stort sett slik det var ved Sjøkorpsets overtagelse i 1953.
 
Første maskin ble satt inn i 1913, men utenom flere motorskifter er dekkshus og innredning stort sett slik det var ved Sjøkorpsets overtagelse i 1953.
 +
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 +
[[Kategori:Sjøfart]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:57

Type: Ketsj

Kjenningssignal: LFDN.

Byggeår: 1904.

Byggested: Stowe & Son, Shoreham-by-Sea, England.

Største lengde: 81 fot (24,7 m), 92 fot (28 m) med klyverbom.

Største bredde:

Tonnasje: 39 brutto registertonn (BRT).

Seilareal: 280 m2, fordelt på fire seil.

Rigg: Bermudarigg.

Motor: Mercedes Benz, 1977, 68 hk.

Opprinnelig funksjon: Lystfartøy.

Dagens funksjon: Sjøspeiderbåt.

Vernet: Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer.

Eier: Stiftelsen Skoleskipet S/Y Mohawk II


Mohawk II seiler i regi av Oslo KFUM Sjøkorps med formål å gi barn og unge kjennskap til seiling og sjømannskap. Fartøyet har fast bryggeplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.


Mohawk II ble bygget som lystbåten Sylvia etter tegninger av konstruktør Harry T. Stow. Skroget ble bygget i amerikansk alm under vannlinjen og teakhud over vannlinjen på eikespant, med dekk i oregonpine. Som lystfartøy hadde Sylvia flere britiske eiere inntil den ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953. Nåværende bermudarigg ble tegnet av den kjente norske konstruktøren Jan Herman Linge i 1954, men noe endret til endelig rigg i 1995 av Cecil Chr. Stephansen.

Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo.

Første maskin ble satt inn i 1913, men utenom flere motorskifter er dekkshus og innredning stort sett slik det var ved Sjøkorpsets overtagelse i 1953.