Forskjell mellom versjoner av «Moltzau & Christensen»
(Ny side: '''Moltzau & Christensen''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tinnsstykkgodsbåt. I 1930 ble A/S Mo…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Moltzau & Christensen''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tinnsstykkgodsbåt. I 1930 ble A/S Moltzaus Tankrederi startet, dette rederiets første skip var tankskipet Slemdal på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse forliste under krigen. Etter krigen fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt å begynne med fruktfart. Rederiets | + | '''Moltzau & Christensen''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tinnsstykkgodsbåt. I 1930 ble A/S Moltzaus Tankrederi startet, dette rederiets første skip var tankskipet Slemdal på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse forliste under krigen. Etter krigen fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt å begynne med fruktfart. Rederifalgget var delt diagonalt med et blått felt øverst og et rødt nederst og en stor hvit M i midten. Skorsteinene var til å begynne med sorte med et blått og reødt bånd med den hvite M'en på, senere ble skorsteinene gule. Rederiets skip hadde navn som sluttet på dal. Rederikontorene var i [[Hieronymus Heyerdahls gate|Hieronymus Heyerdals gate]] 1. |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 12:46
Moltzau & Christensen, tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tinnsstykkgodsbåt. I 1930 ble A/S Moltzaus Tankrederi startet, dette rederiets første skip var tankskipet Slemdal på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse forliste under krigen. Etter krigen fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt å begynne med fruktfart. Rederifalgget var delt diagonalt med et blått felt øverst og et rødt nederst og en stor hvit M i midten. Skorsteinene var til å begynne med sorte med et blått og reødt bånd med den hvite M'en på, senere ble skorsteinene gule. Rederiets skip hadde navn som sluttet på dal. Rederikontorene var i Hieronymus Heyerdals gate 1.