Forskjell mellom versjoner av «Olsen & Ugelstad»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i 1915 av Rudolf Ugelstad og | + | '''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap ''A/S Dovrefjell''. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, fra 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var førts sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sørt felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på fjell. I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Frederik%20Stangs%20gate Fredrik Stangs gate] 22. |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 16:00
Olsen & Ugelstad, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap A/S Dovrefjell. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, fra 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var førts sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sørt felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på fjell. I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i Fredrik Stangs gate 22.