Forskjell mellom versjoner av «Olsen & Ugelstad»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap ''A/S Dovrefjell''. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, fra 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var førts sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sørt felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på fjell. I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Frederik%20Stangs%20gate Fredrik Stangs gate] 22. | '''Olsen & Ugelstad''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap ''A/S Dovrefjell''. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, fra 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var førts sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sørt felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på fjell. I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Frederik%20Stangs%20gate Fredrik Stangs gate] 22. | ||
+ | |||
+ | I eterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann 4 og 25 mann som gikk i livbåtene mistet livet. Bare 3 mann overlevde. Etter hvert ble det Bbulkfarten som ble rederiets hovedvirksomhet etter de fleste tankskipene ble solgt og linjefarten lagt ned. I begynnelsen av 1970-årene bestilte rederiet flere store bulk- og tankskip, men krisen rammet rederiet hardt, og i 1978 solgte rederiet Frederik Stangs gate 22 og året etter sitt siste tankskip. |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 16:28
Olsen & Ugelstad, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap A/S Dovrefjell. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, fra 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine. Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var førts sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sørt felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på fjell. I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i Fredrik Stangs gate 22.
I eterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann 4 og 25 mann som gikk i livbåtene mistet livet. Bare 3 mann overlevde. Etter hvert ble det Bbulkfarten som ble rederiets hovedvirksomhet etter de fleste tankskipene ble solgt og linjefarten lagt ned. I begynnelsen av 1970-årene bestilte rederiet flere store bulk- og tankskip, men krisen rammet rederiet hardt, og i 1978 solgte rederiet Frederik Stangs gate 22 og året etter sitt siste tankskip.