Forskjell mellom versjoner av «Tschudi & Eitzen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Tschudi & Eitzen,''' tidligere skipsrederi etablert i Kristainia ved at kaptein Camillo Eitzen (1851–1937) i 1891 kjøpte en skipsmeglerforretning som var drevet av Just Jacobsen, etablert i 1883. Til å begynne med drev Eitzen forretningen videre under navnet Just Jacobsens eftf., men allerede året etter under eget navn. I 1893 kom kaptein Henry Tschudi (1858–1939 inn som kompanjong. Fra da av het firmaet Camillo Eitzen & Co. I 1936 ble navnet endret til Tschudi & Eitzen. I 1896 overtok firmaet sitt første dampskip, en såkalt tweendecker lastebåt, bygdved Nylands Verksted. Dete skipet ble etterfulgt av åtte lignende skip. De ble satt inn kveg- og fruktfarten på Vest-India, senere ble de brukt som linjeskip mellom havner i Vest-England og Italia. Dette varte ikke lenge, da den første verdenskrig brøt ut i 1914. Krigen reduserte flåten betraktelig. I 1927 kontraherte rederiet sitt første tankskip. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet fire motortankere og tre store motorskip. tre av skipene ble senket under krigen. | '''Tschudi & Eitzen,''' tidligere skipsrederi etablert i Kristainia ved at kaptein Camillo Eitzen (1851–1937) i 1891 kjøpte en skipsmeglerforretning som var drevet av Just Jacobsen, etablert i 1883. Til å begynne med drev Eitzen forretningen videre under navnet Just Jacobsens eftf., men allerede året etter under eget navn. I 1893 kom kaptein Henry Tschudi (1858–1939 inn som kompanjong. Fra da av het firmaet Camillo Eitzen & Co. I 1936 ble navnet endret til Tschudi & Eitzen. I 1896 overtok firmaet sitt første dampskip, en såkalt tweendecker lastebåt, bygdved Nylands Verksted. Dete skipet ble etterfulgt av åtte lignende skip. De ble satt inn kveg- og fruktfarten på Vest-India, senere ble de brukt som linjeskip mellom havner i Vest-England og Italia. Dette varte ikke lenge, da den første verdenskrig brøt ut i 1914. Krigen reduserte flåten betraktelig. I 1927 kontraherte rederiet sitt første tankskip. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet fire motortankere og tre store motorskip. tre av skipene ble senket under krigen. | ||
− | Disse tapene ble etter krigen erstattet av et kjøp av en Libertyskip og to motortankere. | + | Disse tapene ble etter krigen erstattet av et kjøp av en Libertyskip og to motortankere. Rederiet disponerte Skibs A/S Avanti, Sibs A/S Giarona og Skibs A/S Navalis. I 1971 disponerte rederiet en samlet tonnasje på 304 000 tonn dwt. |
Rederiet ble i 2003 delt mellom de to familiene i henholdsvis Tschudi Shipping Company og Camillo Eitzen & Co. | Rederiet ble i 2003 delt mellom de to familiene i henholdsvis Tschudi Shipping Company og Camillo Eitzen & Co. |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 17:31
Tschudi & Eitzen, tidligere skipsrederi etablert i Kristainia ved at kaptein Camillo Eitzen (1851–1937) i 1891 kjøpte en skipsmeglerforretning som var drevet av Just Jacobsen, etablert i 1883. Til å begynne med drev Eitzen forretningen videre under navnet Just Jacobsens eftf., men allerede året etter under eget navn. I 1893 kom kaptein Henry Tschudi (1858–1939 inn som kompanjong. Fra da av het firmaet Camillo Eitzen & Co. I 1936 ble navnet endret til Tschudi & Eitzen. I 1896 overtok firmaet sitt første dampskip, en såkalt tweendecker lastebåt, bygdved Nylands Verksted. Dete skipet ble etterfulgt av åtte lignende skip. De ble satt inn kveg- og fruktfarten på Vest-India, senere ble de brukt som linjeskip mellom havner i Vest-England og Italia. Dette varte ikke lenge, da den første verdenskrig brøt ut i 1914. Krigen reduserte flåten betraktelig. I 1927 kontraherte rederiet sitt første tankskip. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet fire motortankere og tre store motorskip. tre av skipene ble senket under krigen.
Disse tapene ble etter krigen erstattet av et kjøp av en Libertyskip og to motortankere. Rederiet disponerte Skibs A/S Avanti, Sibs A/S Giarona og Skibs A/S Navalis. I 1971 disponerte rederiet en samlet tonnasje på 304 000 tonn dwt.
Rederiet ble i 2003 delt mellom de to familiene i henholdsvis Tschudi Shipping Company og Camillo Eitzen & Co.