Forskjell mellom versjoner av «Ivarans Rederi»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Ivarans Rederi''', ''AS,'' tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1920 av Ivar An. Christensen (1868-1934), som var rederiets leder frem til sin død. Han ble etterfulgt i 1936 av Sverre Holter-Sørensen (1902–43), deretter av Gunnar Reiss (1894–1991). Rederiet begynte helt fra starten av med linjefart, først i samarbeid med et amerikansk selskap Europa–USA, fra 1924 også mellom USA og Brasil og Argentina. Til denne linjen skaffet rederiet flere skip. Linjen ble drevet under navnet ''Ivaran Lines''. Rederiet drev også linjefart mellom USAs | + | '''Ivarans Rederi''', ''AS,'' tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1920 av Ivar An. Christensen (1868-1934), som var rederiets leder frem til sin død. Han ble etterfulgt i 1936 av Sverre Holter-Sørensen (1902–43), deretter av Gunnar Reiss (1894–1991). Rederiet begynte helt fra starten av med linjefart, først i samarbeid med et amerikansk selskap Europa–USA, fra 1924 også mellom USA og Brasil og Argentina. Til denne linjen skaffet rederiet flere skip. Linjen ble drevet under navnet ''Ivaran Lines''. Rederiet drev også linjefart mellom USAs østkyt og vestkyst og Japan, Hong Kong og Filippinene. I 1998 ble linjevirksomheten på USAs østkyst overtatt av ''Canadian Pacifics'' shippingselskap ''CP Ships.'' |
Rederiflagget var rødt med en hvit C i midten. Skorsteinene var sorte med et rødt bånd med den hvite C'en på siden. | Rederiflagget var rødt med en hvit C i midten. Skorsteinene var sorte med et rødt bånd med den hvite C'en på siden. |
Revisjonen fra 11. mai 2023 kl. 14:28
Ivarans Rederi, AS, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1920 av Ivar An. Christensen (1868-1934), som var rederiets leder frem til sin død. Han ble etterfulgt i 1936 av Sverre Holter-Sørensen (1902–43), deretter av Gunnar Reiss (1894–1991). Rederiet begynte helt fra starten av med linjefart, først i samarbeid med et amerikansk selskap Europa–USA, fra 1924 også mellom USA og Brasil og Argentina. Til denne linjen skaffet rederiet flere skip. Linjen ble drevet under navnet Ivaran Lines. Rederiet drev også linjefart mellom USAs østkyt og vestkyst og Japan, Hong Kong og Filippinene. I 1998 ble linjevirksomheten på USAs østkyst overtatt av Canadian Pacifics shippingselskap CP Ships.
Rederiflagget var rødt med en hvit C i midten. Skorsteinene var sorte med et rødt bånd med den hvite C'en på siden.
Rederikontorene var i Tollbugata 11.
Ivar An. Christensen fikk oppført og bodde i den herskapelige murvillaen i Frederik Stangs gate 22–24, en villa i nybarokk med inngang fra Bygdøy allé, oppført 1917–19 (ark. Arnstein Arneberg og Erik Andersen).