Forskjell mellom versjoner av «NSB»

Linje 1: Linje 1:
 
'''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene.   
 
'''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene.   
  
Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter. Fra slutten av 1800-tallet til 1945 i det tidligere «Hotel Royal», [[Jernbanetorget]] 9. 1945–    
+
Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter. Fra slutten av 1800-tallet til 1945 i det tidligere «Hotel Royal», [[Jernbanetorget]] 9, 1945–91 i [[Storgata]] 33, deretter i  [[Prinsens gate]], deretter  til [[Schweigaards gate]] 23 i 2013. Her er det gamle jernbaneselskapet nå er under navnet ''Vy''.   
  
 
:  
 
:  

Revisjonen fra 23. mai 2021 kl. 13:38

NSB, Norges Statsbaner, tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene.

Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter. Fra slutten av 1800-tallet til 1945 i det tidligere «Hotel Royal», Jernbanetorget 9, 1945–91 i Storgata 33, deretter i Prinsens gate, deretter til Schweigaards gate 23 i 2013. Her er det gamle jernbaneselskapet nå er under navnet Vy.

I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):

  • busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
  • godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
  • vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
  • eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)

NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.

I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.

Historiskk

Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane

Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av:

  • Vy Gruppen (tidligere NSB)
  • Vy Vest (Bergensbanen)
  • Vy Gjøvikbanen
  • Flytoget
  • Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)
  • Jernbanedirektoratet
  • Togselskapene Go-Ahead og SJ
  • Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink
  • Togeierselskapet Norske Tog
  • Billettselskapet Entur
  • Verkstedselskapet Mantena
  • En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift
  • Jernbanetilsynet
  • Jernbanemuseet
  • Banenor Eiendom