Forskjell mellom versjoner av «Bryn stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 
'''Bryn stasjon,''' stasjon på [[Hovedbanen]] ved km 3,89. Bryn ble opprettet som holdeplass ved banens åpning i 1854, men i starten kun med togstopp mot byen, siden togene likevel måtte stoppe her for å tilsette bremsene før den bratte bakken ned mot byen. Bryn ble oppgradert til stoppested i 1858 og til stasjon rundt 1860. Den første ekspedisjonsbygningen ble i 1884 erstattet av en ny i mur. I forbindelse med byggingen av dobbeltsporet fikk Bryn i 1902 sin tredje ekspedisjonsbygning, en enetasjes trebygning på nordsiden av sporene, (ark. Finn Knudsen). Bryn stasjon ble fjernstyrt fra 1972 og ubemannet fra 1975. Stasjonsbygningen fra 1884 ble beholdt som stasjonsmesterbolig, og har senere i mange år vært forsamlingslokale for Norsk Jernbaneklubb, NJK.
 
'''Bryn stasjon,''' stasjon på [[Hovedbanen]] ved km 3,89. Bryn ble opprettet som holdeplass ved banens åpning i 1854, men i starten kun med togstopp mot byen, siden togene likevel måtte stoppe her for å tilsette bremsene før den bratte bakken ned mot byen. Bryn ble oppgradert til stoppested i 1858 og til stasjon rundt 1860. Den første ekspedisjonsbygningen ble i 1884 erstattet av en ny i mur. I forbindelse med byggingen av dobbeltsporet fikk Bryn i 1902 sin tredje ekspedisjonsbygning, en enetasjes trebygning på nordsiden av sporene, (ark. Finn Knudsen). Bryn stasjon ble fjernstyrt fra 1972 og ubemannet fra 1975. Stasjonsbygningen fra 1884 ble beholdt som stasjonsmesterbolig, og har senere i mange år vært forsamlingslokale for Norsk Jernbaneklubb, NJK.
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
[[Kategori:Stasjoner / holdeplasser]]
+
[[Kategori:Stasjoner]]

Revisjonen fra 26. jun. 2018 kl. 14:13

Bryn stasjon, stasjon på Hovedbanen ved km 3,89. Bryn ble opprettet som holdeplass ved banens åpning i 1854, men i starten kun med togstopp mot byen, siden togene likevel måtte stoppe her for å tilsette bremsene før den bratte bakken ned mot byen. Bryn ble oppgradert til stoppested i 1858 og til stasjon rundt 1860. Den første ekspedisjonsbygningen ble i 1884 erstattet av en ny i mur. I forbindelse med byggingen av dobbeltsporet fikk Bryn i 1902 sin tredje ekspedisjonsbygning, en enetasjes trebygning på nordsiden av sporene, (ark. Finn Knudsen). Bryn stasjon ble fjernstyrt fra 1972 og ubemannet fra 1975. Stasjonsbygningen fra 1884 ble beholdt som stasjonsmesterbolig, og har senere i mange år vært forsamlingslokale for Norsk Jernbaneklubb, NJK.