Forskjell mellom versjoner av «Lysaker stasjon»

(Created page with "Fjernstyrt stasjon på Drammenbanen ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet...")
 
Linje 1: Linje 1:
Fjernstyrt stasjon på Drammenbanen ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banene i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.
+
'''Lysaker stasjon''', fjernstyrt stasjon på [[Drammensbanen]] ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.
 +
[[Kategori:Stasjoner]]
 +
[[Kategori:Jernbane]]

Revisjonen fra 10. aug. 2018 kl. 16:15

Lysaker stasjon, fjernstyrt stasjon på Drammensbanen ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.