Forskjell mellom versjoner av «Levahn mek. Verksted»

m
m
Linje 3: Linje 3:
 
Under den annen verdenskrig ble fabrikken ødelagt av en sabotasjeaksjon utført av [[Pelle-gruppa]] 4. november 1944. 1946 ble fabrikken sterkt skadet i en brann, og et nytt fabrikkanlegg ble bygd. I 1950-årene produserte bedriften diesellokomotiver, beltebiler, dumpere og forskjellige typer kraner og løfteanordninger. 1996 gikk bedriften igjen konkurs og ble nedlagt. Området er planlagt utbygd med boliger, men den eldste teglsteinsbygningen som ennå er bevart, er vurdert som bevaringsverdig.
 
Under den annen verdenskrig ble fabrikken ødelagt av en sabotasjeaksjon utført av [[Pelle-gruppa]] 4. november 1944. 1946 ble fabrikken sterkt skadet i en brann, og et nytt fabrikkanlegg ble bygd. I 1950-årene produserte bedriften diesellokomotiver, beltebiler, dumpere og forskjellige typer kraner og løfteanordninger. 1996 gikk bedriften igjen konkurs og ble nedlagt. Området er planlagt utbygd med boliger, men den eldste teglsteinsbygningen som ennå er bevart, er vurdert som bevaringsverdig.
  
[[Kategori:Industri]]
+
[[Kategori:Jern- og metallindustri]]
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]

Revisjonen fra 2. okt. 2018 kl. 20:43

Levahn mek. Verksted, industribedrift grunnlagt 1906 under navnet «Levanger & Rahn Motor Co. A/S», opprinnelig en motorfabrikk som lagde små båtmotorer i Pilestredet, kjøpte 1917 «Ensjø Teglverk» i Hedmarksgata 25, nå Rolf Hofmos gate 20, flyttet inn i de gamle bygningene bygd mellom 1896 og 1900, og utvidet virksomheten til å omfatte en rekke typer motorer og maskiner, også vinsjer, pumper og lokomotiver. Bedriften gikk konkurs 1933, ble overtatt av familien Wiig, med ingeniør W. A. Wiig som direktør, og ble særlig kjent for sine motorlokomotiver.

Under den annen verdenskrig ble fabrikken ødelagt av en sabotasjeaksjon utført av Pelle-gruppa 4. november 1944. 1946 ble fabrikken sterkt skadet i en brann, og et nytt fabrikkanlegg ble bygd. I 1950-årene produserte bedriften diesellokomotiver, beltebiler, dumpere og forskjellige typer kraner og løfteanordninger. 1996 gikk bedriften igjen konkurs og ble nedlagt. Området er planlagt utbygd med boliger, men den eldste teglsteinsbygningen som ennå er bevart, er vurdert som bevaringsverdig.