Forskjell mellom versjoner av «Bysykler»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Bysykler''', et nett av sykkelstativer med sykler i, der brukerne ved hjelp av et kort kan få tilgang til sykler til bruk i byen. Syklene settes tilbake i stativene etter bruk. Ordningen med bysykler ble lansert 2003 | + | '''Bysykler''', et nett av sykkelstativer med sykler i, der brukerne ved hjelp av et kort kan få tilgang til sykler til bruk i byen. Syklene settes tilbake i stativene etter bruk. Ordningen med bysykler ble lansert 2003. Kommunen legger til rette for sykkelstativer, mens syklene finansieres gjennom reklame. |
− | Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen | + | Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen. Fra starten var det bare sykkelstativer innenfor Ring 2, men den nye ordningen åpner for at det også vil være stativer utenfor. I sesongen 2018 var det over 100 sykkelstativer, nesten 3000 sykler og i alt 2,8 mill. sykkelturer. |
[[Kategori:Samferdsel]] | [[Kategori:Samferdsel]] | ||
[[Kategori:Sykkel]] | [[Kategori:Sykkel]] |
Revisjonen fra 29. nov. 2018 kl. 13:53
Bysykler, et nett av sykkelstativer med sykler i, der brukerne ved hjelp av et kort kan få tilgang til sykler til bruk i byen. Syklene settes tilbake i stativene etter bruk. Ordningen med bysykler ble lansert 2003. Kommunen legger til rette for sykkelstativer, mens syklene finansieres gjennom reklame.
Bysyklene har vært en stor suksess, og bystyret vedtok 2008 å utvide ordningen. Fra starten var det bare sykkelstativer innenfor Ring 2, men den nye ordningen åpner for at det også vil være stativer utenfor. I sesongen 2018 var det over 100 sykkelstativer, nesten 3000 sykler og i alt 2,8 mill. sykkelturer.