Forskjell mellom versjoner av «Moltzau & Christensen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Moltzau & Christensen''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tonns stykkgodsbåt. I 1930 ble ''A/S Moltzaus Tankrederi'' startet, dette rederiets første skip var tankskipet «Slemdal» på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse («Slemdal» og «Brattdal») forliste under krigen. Rederifalgget var delt diagonalt med et blått felt øverst og et rødt nederst og en stor hvit M i midten. Skorsteinene var til å begynne med sorte med et blått og rødt bånd med den hvite M'en på, senere ble skorsteinene gule. Tankrederiet hadde gule piper med et skjoldformet blått rødt merke med M' i midten på sidene. Rederiets skip hadde navn som sluttet på dal. Rederikontorene var i [[Hieronymus Heyerdahls gate|Hieronymus Heyerdals gate]] 1. Moltzau selv bodde i en stor murvilla i [[Drammensveien]] 106B; den ble rekvirert av tyskerne under krigen. | + | '''Moltzau & Christensen''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tonns stykkgodsbåt. I 1930 ble ''A/S Moltzaus Tankrederi'' startet, dette rederiets første skip var tankskipet «Slemdal» på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse («Slemdal» og «Brattdal») forliste under krigen. Rederifalgget var delt diagonalt med et blått felt øverst og et rødt nederst og en stor hvit M i midten. Skorsteinene var til å begynne med sorte med et blått og rødt bånd med den hvite M'en på, senere ble skorsteinene gule. Tankrederiet hadde gule piper med et skjoldformet blått og rødt merke med M' i midten på sidene. Rederiets skip hadde navn som sluttet på dal. Rederikontorene var i [[Hieronymus Heyerdahls gate|Hieronymus Heyerdals gate]] 1. Moltzau selv bodde i en stor murvilla i [[Drammensveien]] 106B; den ble rekvirert av tyskerne under krigen. |
− | I etterkrigstiden fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt | + | I etterkrigstiden fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt begynte med fruktfart. I 1958 startet rederiet med fergetrafikk mellom Helsingør og Helsingborg. Disse sjøbussene, kalt ''Sundbussene'', drev rederiet i 20 år. I 1963 startet rederiet også fergetrafikk mellom Gedser og Travemünde. Fergene som var registrert i ''Moltzau Line,'' Gedser, seilte under dansk flagg, men med Moltzaus redermerke. I 1974 trakk Moltzaut seg ut av denne virksomheten, som ble videreført av andre. Etter at Øresundbroen ble åpnet i 2000, gikk det dårlig med Sundbussene, rederiets siste virksomhet, og det endte med at båtene ble solgt. |
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 13:16
Moltzau & Christensen, tidligere skipsrederi, grunnlagt i Oslo i 1924 av Ragnar Egede Moltzau (1901–82). Det startet med innkjøp av en 3000 tonns stykkgodsbåt. I 1930 ble A/S Moltzaus Tankrederi startet, dette rederiets første skip var tankskipet «Slemdal» på 12 000 tonn. I 1935 kom skipsreder Rolf C. Christensen inn som kompanjong og disponent. Ved utbruddet av den annen verdenskrig hadde rederiet en flåte på fire skip. To av disse («Slemdal» og «Brattdal») forliste under krigen. Rederifalgget var delt diagonalt med et blått felt øverst og et rødt nederst og en stor hvit M i midten. Skorsteinene var til å begynne med sorte med et blått og rødt bånd med den hvite M'en på, senere ble skorsteinene gule. Tankrederiet hadde gule piper med et skjoldformet blått og rødt merke med M' i midten på sidene. Rederiets skip hadde navn som sluttet på dal. Rederikontorene var i Hieronymus Heyerdals gate 1. Moltzau selv bodde i en stor murvilla i Drammensveien 106B; den ble rekvirert av tyskerne under krigen.
I etterkrigstiden fortsatte rederiet tankdriften og gjenopptok stykkgodsfarten, samt begynte med fruktfart. I 1958 startet rederiet med fergetrafikk mellom Helsingør og Helsingborg. Disse sjøbussene, kalt Sundbussene, drev rederiet i 20 år. I 1963 startet rederiet også fergetrafikk mellom Gedser og Travemünde. Fergene som var registrert i Moltzau Line, Gedser, seilte under dansk flagg, men med Moltzaus redermerke. I 1974 trakk Moltzaut seg ut av denne virksomheten, som ble videreført av andre. Etter at Øresundbroen ble åpnet i 2000, gikk det dårlig med Sundbussene, rederiets siste virksomhet, og det endte med at båtene ble solgt.