Forskjell mellom versjoner av «Hagb. Waage»

Linje 1: Linje 1:
'''Hagb. Waage''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1896 av Hagbart Waage (1858–1909). I 1897 kontraherte han sitt første dampskip, og to år senere et skip på 5800 tdw., som ble døpt «Ruth» etter hans datter. Dette skipet, som var Kristianias største i mange år, ble satt inn i trelastfart på Pensacola i Florida, noe som gav gode resultater i mange år. Han opptok i 1902 sin bror Hjelm Waage (1866–1947) som medinnehaver. Etter Hagbarts Waages død var Hjelm Waage eneinnehaver 1909–37, da Habart Waage jr. (1899–1977) kom inn som ansvarlig medlem av firmaet; fra 1947 var han eneinnehaver av rederiet. Rederiet startet med tankskip i 1925, og det første ble døpt «Ruth». I årene som fulgte anskaffet selskapet to tankskip til,  Rederiet disponerte tre rederiselskaper: Rederiaksjeselskapet Ruth, Waages Tankrederi og Waages tankrederi II.
+
'''Hagb. Waage''', tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1896 av Hagbart Waage (1858–1909). I 1897 kontraherte han sitt første dampskip, og to år senere et skip på 5800 tdw., som ble døpt «Ruth» etter hans datter. Dette skipet, som var Kristianias største i mange år, ble satt inn i trelastfart på Pensacola i Florida, noe som gav gode resultater i mange år. Han opptok i 1902 sin bror Hjelm Waage (1866–1947) som medinnehaver. Etter Hagbarts Waages død var Hjelm Waage eneinnehaver 1909–37, da Habart Waage jr. (1899–1977) kom inn som ansvarlig medlem av firmaet; fra 1947 var han eneinnehaver av rederiet. Rederiet startet med tankskip i 1925, og det første ble døpt «Ruth». I årene som fulgte anskaffet selskapet to tankskip til,  Rederiet disponerte tre rederiselskaper: Rederiaksjeselskapet Ruth, Waages Tankrederi og Waages tankrederi II. Ved utbruddet av den annen verdenskrig lå Waage-rederienes skip i hjemlige havner, to i Oslo og to i Gøteborg. De to i Oslo ble tatt av tyskerne og brukt som forsyningsskip for Kriegsmarine. Begge ble senket av britene. De to i Gøteborg endte også med å bli senket, etter at de hadde kommet seg ut. Etter krigen hadde Waage-rederiene bare de skipene som var under bygging i Gøteborg.
 +
 
 +
Etter Hjelm Waages død 1947 ble det Hagbart Waage som stod for gjenreisingen og den videre utvikling av rederiet. Nye tankskip som ble satt i fart i 1950-årene, ble i stor utstrekning befraktet i løsfart eller på kortere reisecertepartier, en befraktningspolitikk som under Korea- og Suez-boomen gav store inntekter.

Revisjonen fra 25. jun. 2019 kl. 15:13

Hagb. Waage, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1896 av Hagbart Waage (1858–1909). I 1897 kontraherte han sitt første dampskip, og to år senere et skip på 5800 tdw., som ble døpt «Ruth» etter hans datter. Dette skipet, som var Kristianias største i mange år, ble satt inn i trelastfart på Pensacola i Florida, noe som gav gode resultater i mange år. Han opptok i 1902 sin bror Hjelm Waage (1866–1947) som medinnehaver. Etter Hagbarts Waages død var Hjelm Waage eneinnehaver 1909–37, da Habart Waage jr. (1899–1977) kom inn som ansvarlig medlem av firmaet; fra 1947 var han eneinnehaver av rederiet. Rederiet startet med tankskip i 1925, og det første ble døpt «Ruth». I årene som fulgte anskaffet selskapet to tankskip til, Rederiet disponerte tre rederiselskaper: Rederiaksjeselskapet Ruth, Waages Tankrederi og Waages tankrederi II. Ved utbruddet av den annen verdenskrig lå Waage-rederienes skip i hjemlige havner, to i Oslo og to i Gøteborg. De to i Oslo ble tatt av tyskerne og brukt som forsyningsskip for Kriegsmarine. Begge ble senket av britene. De to i Gøteborg endte også med å bli senket, etter at de hadde kommet seg ut. Etter krigen hadde Waage-rederiene bare de skipene som var under bygging i Gøteborg.

Etter Hjelm Waages død 1947 ble det Hagbart Waage som stod for gjenreisingen og den videre utvikling av rederiet. Nye tankskip som ble satt i fart i 1950-årene, ble i stor utstrekning befraktet i løsfart eller på kortere reisecertepartier, en befraktningspolitikk som under Korea- og Suez-boomen gav store inntekter.