Forskjell mellom versjoner av «Olav Ringdal»
(Ny side: '''Olav Ringdal''', tidligere skipsrederi etablert i 1937 som Ringdals Rederi A/S av Olav Ringdal () |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Olav Ringdal''', tidligere skipsrederi etablert i 1937 som Ringdals Rederi A/S av Olav Ringdal ( | + | '''Olav Ringdal''', tidligere skipsrederi etablert i 1937 som Ringdals Rederi A/S av Olav Ringdal (1894–1955). Eter hvert ble det etablert tre skipsaksjeselskaper: Ringulv, Ringwood,og Gdynia slik at rederiet før krigen hadde i alt fem skip på til sammen 43 329 dwt. Samtlige av rederiets uteseilende skip gikk tapt under krigen, mens M/S Ringar ble solgt i 1946. Etter krigen ble også Olav Ringdals TankrederiA/S etablert. I 1950 hadde rederiet fått bygd opp en flåte på 6 skip. Ved inngangen til 1970-årene hadde rederiet fire skip på til sammen 180 920 dwt. |
+ | |||
+ | Rederiflagget var hvitt med et blått andreaskors med en R i midten. Skorsteinene var gule med rederiflagget på siden. Alle rederiets skip hadde navn som begynte på Ring. | ||
+ | |||
+ | Rederiet hadde kontorer i Solplassen/Kronprinsesse Märthas plass 1. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 25. jun. 2019 kl. 18:09
Olav Ringdal, tidligere skipsrederi etablert i 1937 som Ringdals Rederi A/S av Olav Ringdal (1894–1955). Eter hvert ble det etablert tre skipsaksjeselskaper: Ringulv, Ringwood,og Gdynia slik at rederiet før krigen hadde i alt fem skip på til sammen 43 329 dwt. Samtlige av rederiets uteseilende skip gikk tapt under krigen, mens M/S Ringar ble solgt i 1946. Etter krigen ble også Olav Ringdals TankrederiA/S etablert. I 1950 hadde rederiet fått bygd opp en flåte på 6 skip. Ved inngangen til 1970-årene hadde rederiet fire skip på til sammen 180 920 dwt.
Rederiflagget var hvitt med et blått andreaskors med en R i midten. Skorsteinene var gule med rederiflagget på siden. Alle rederiets skip hadde navn som begynte på Ring.
Rederiet hadde kontorer i Solplassen/Kronprinsesse Märthas plass 1.