Forskjell mellom versjoner av «I. M. Skaugen»
(Ny side: '''I. M. Skaugen Skaugen''', tidligere skipsrederi, etablert av Isak Martinius Skaugen (1875–1962), med bakgrunn i seilskipsrederiet Henriksen & Skaugen A/S i Risør. Rederiets første…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''I. M. | + | '''I. M. Skaugen''', tidligere skipsrederi, etablert av Isak Martinius Skaugen (1875–1962), med bakgrunn i seilskipsrederiet ''Henriksen & Skaugen A/S'' i Risør. Rederiets første skip var en firemastet stålbark, deretter fulgte en bark til og en fullrigger. De tre skipene forliste, ble solgt eller kondemnert under den første verdenskrig. I 1916 dannet så Skaugen selskapet ''A/S Eikland'' og kontraherte skipet D/S «Eikland». I 1926 ble D/S «Erland» kjøpt. De to skipene seilte i trampfart, vesentlig med trelast og kull. Da tankfarten for alvor begynte i 1930-årene, fulgte rederiet opp og kjøpte en motortanker på 11 500 tonn. I siste halvel av 1930-årene ble ytterligere to skip anskaffet, et dampskip og en motortanker, det ene D/S «Salamis» organisert i et nystiftet selskap ''A/S Salamis'', stiftet i 1936. I 1930 ble rederiets første skip solgt, like før krigen det andre samt «Salamis». Under krigen mistet rederiet to skip. |
− | I 1939 hadde rederiet kontrahert en cargoliner og en ny motortanker, også kalt «Salamis». Det siste seilte under norsk flagg og deltok aktivt i den allierte krigsinnsatsen, bl.a. ved landgangen i Nord-Afrika, bombardementet av Malta og landgangen i Italia. Ved krigens slutt var det disse to skipene rederiet disponerte. I 1950 hadde rederiet anskaffet fem skip til, slik at det da hadde fire cargolinere og tre tankskip. I tillegg til skipsreder Skaugen arbeidet da også sønnene Sigurd, Brynjulf og Morits Sakugen i rederiet. | + | I 1939 hadde rederiet kontrahert en cargoliner og en ny motortanker, også kalt «Salamis». Det siste seilte under norsk flagg og deltok aktivt i den allierte krigsinnsatsen, bl.a. ved landgangen i Nord-Afrika, bombardementet av Malta og landgangen i Italia. Ved krigens slutt var det disse to skipene rederiet disponerte. I 1950 hadde rederiet anskaffet fem skip til, slik at det da hadde fire cargolinere og tre tankskip. I tillegg til skipsreder Skaugen arbeidet da også sønnene Sigurd, Brynjulf og Morits Sakugen i rederiet, to år senere ble de tatt opp som partnere. I 1970-årene avstod rederiet å satse på stortank, slik mange andre rederier gjorde med fatale resultater. I stedet satset I. M. Skaugen på cruisefart, og eide i 1980-årene ''Royal Admiral Cruises'', sammen med ''Gotaas-Larsen'' og ''Anders Wilhelmsen & Co''. Cruiserederiet bestdo av ''Royal Caribbean Cruise Lines'' og ''Admiral Cruise Lines'', og hadde det som den gang var verdens største cruiseskip, «Sovereign of the Seas». I 1988 solgte I. M. Skaugen seg ut av cruisevirksomheten med et meget profitabelt salg til ''Carnival Cruise''. |
+ | |||
+ | Etter gode år trakk brødren Brynjulf og Morits Skaugen seg ut ved passerte 70 år, og Morits Skaugen jr. (f. 1955) fortsatte som deleier og adm.dir. Rederiet satset etter hvert på gasstankere, men et vanskelig market, Golfkrigen og økende gjeld, gjorde at selskapet måtte selge skip, og flåten ble redusert fra 74 til 29 skip. I 2018 var gjelden blitt uhåndterbar og selskapet, som da var et gasstransportselskap med 7 skip og 500 ansatte, måtte innstille driften. | ||
+ | |||
+ | Rederiflagget |
Revisjonen fra 18. jul. 2019 kl. 16:34
I. M. Skaugen, tidligere skipsrederi, etablert av Isak Martinius Skaugen (1875–1962), med bakgrunn i seilskipsrederiet Henriksen & Skaugen A/S i Risør. Rederiets første skip var en firemastet stålbark, deretter fulgte en bark til og en fullrigger. De tre skipene forliste, ble solgt eller kondemnert under den første verdenskrig. I 1916 dannet så Skaugen selskapet A/S Eikland og kontraherte skipet D/S «Eikland». I 1926 ble D/S «Erland» kjøpt. De to skipene seilte i trampfart, vesentlig med trelast og kull. Da tankfarten for alvor begynte i 1930-årene, fulgte rederiet opp og kjøpte en motortanker på 11 500 tonn. I siste halvel av 1930-årene ble ytterligere to skip anskaffet, et dampskip og en motortanker, det ene D/S «Salamis» organisert i et nystiftet selskap A/S Salamis, stiftet i 1936. I 1930 ble rederiets første skip solgt, like før krigen det andre samt «Salamis». Under krigen mistet rederiet to skip.
I 1939 hadde rederiet kontrahert en cargoliner og en ny motortanker, også kalt «Salamis». Det siste seilte under norsk flagg og deltok aktivt i den allierte krigsinnsatsen, bl.a. ved landgangen i Nord-Afrika, bombardementet av Malta og landgangen i Italia. Ved krigens slutt var det disse to skipene rederiet disponerte. I 1950 hadde rederiet anskaffet fem skip til, slik at det da hadde fire cargolinere og tre tankskip. I tillegg til skipsreder Skaugen arbeidet da også sønnene Sigurd, Brynjulf og Morits Sakugen i rederiet, to år senere ble de tatt opp som partnere. I 1970-årene avstod rederiet å satse på stortank, slik mange andre rederier gjorde med fatale resultater. I stedet satset I. M. Skaugen på cruisefart, og eide i 1980-årene Royal Admiral Cruises, sammen med Gotaas-Larsen og Anders Wilhelmsen & Co. Cruiserederiet bestdo av Royal Caribbean Cruise Lines og Admiral Cruise Lines, og hadde det som den gang var verdens største cruiseskip, «Sovereign of the Seas». I 1988 solgte I. M. Skaugen seg ut av cruisevirksomheten med et meget profitabelt salg til Carnival Cruise.
Etter gode år trakk brødren Brynjulf og Morits Skaugen seg ut ved passerte 70 år, og Morits Skaugen jr. (f. 1955) fortsatte som deleier og adm.dir. Rederiet satset etter hvert på gasstankere, men et vanskelig market, Golfkrigen og økende gjeld, gjorde at selskapet måtte selge skip, og flåten ble redusert fra 74 til 29 skip. I 2018 var gjelden blitt uhåndterbar og selskapet, som da var et gasstransportselskap med 7 skip og 500 ansatte, måtte innstille driften.
Rederiflagget