Forskjell mellom versjoner av «Lysaker stasjon»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Lysaker stasjon''', fjernstyrt stasjon på [[Drammensbanen]] ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor. | + | '''Lysaker stasjon''', fjernstyrt stasjon på [[Drammensbanen]] ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man kan reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor. |
+ | |||
+ | Lysaker vil også bli stasjon på den nye [[Fornebubanen]]. | ||
[[Kategori:Stasjoner]] | [[Kategori:Stasjoner]] | ||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] | ||
+ | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] |
Revisjonen fra 11. okt. 2019 kl. 14:56
Lysaker stasjon, fjernstyrt stasjon på Drammensbanen ved km 7,00. Selv om stasjonen ligger i Bærum, regnes den takstmessig til Oslo, slik at man kan reise dit på Oslotakst. Lysaker ble opprettet i forbindelse med åpningen av banen i 1872 og fjernstyrt fra 1992. 1990–2000 hadde stasjonen navnet Lysaker/Fornebu. Den første stasjonsbygningen ble tegnet av G. A. Bull og brant i 1914. En ny stasjonsbygning, tegnet av NSBs arkitektkontor, ble tatt i bruk i 1916 og revet i 1987. Senere har det vært billettsalg i et mindre bygg på plattformen (ark. Arne Henriksen). Lysaker stasjon ble i 2010 ombygd og utvidet fra to til fire spor.
Lysaker vil også bli stasjon på den nye Fornebubanen.