Forskjell mellom versjoner av «Fornebubanen»

Linje 5: Linje 5:
 
Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-[[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]]. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.
 
Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-[[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]]. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.
 
[[Kategori:Kommunale etater]]
 
[[Kategori:Kommunale etater]]
[[Kategori:Samferdsel]]
+
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]

Revisjonen fra 30. jan. 2020 kl. 10:13

Fornebubanen, formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune, med finansiering også fra staten og Oslopakkene. Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu etableres flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser er av stor samfunnsmessig betydning.

Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum som vil bidra til å redusere belastningen på overflatenettet i Oslo, ta fremtidig trafikkvekst og legge til rette for byutvikling langs traseen.

Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-Majorstuen. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.