Forskjell mellom versjoner av «NSB»
(Ny side: '''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikk…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo. | + | '''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter. |
− | |||
: | : | ||
: | : | ||
Linje 13: | Linje 12: | ||
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy. | I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy. | ||
+ | |||
+ | Historiskk | ||
+ | |||
+ | == Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane == | ||
+ | Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av: | ||
+ | * [https://www.vy.no/vygruppen/om-oss Vy Gruppen] (tidligere NSB) | ||
+ | * Vy Vest (Bergensbanen) | ||
+ | * Vy Gjøvikbanen | ||
+ | * Flytoget | ||
+ | * [https://www.banenor.no/Om-oss/Om_Bane-NOR/ Bane Nor] (tidligere Jernbaneverket) | ||
+ | * [https://www.jernbanedirektoratet.no/no/om-oss/ Jernbanedirektoratet] | ||
+ | * Togselskapene Go-Ahead og SJ | ||
+ | * Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink | ||
+ | * Togeierselskapet [https://www.norsketog.no/om-oss Norske Tog] | ||
+ | * Billettselskapet [https://om.entur.no/reisende/hva-gjor-entur/ Entur] | ||
+ | * Verkstedselskapet [https://mantena.org/om-mantena_nn/#historia Mantena] | ||
+ | * En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift | ||
+ | * Jernbanetilsynet | ||
+ | * Jernbanemuseet | ||
+ | * Banenor Eiendom |
Revisjonen fra 23. mai 2021 kl. 13:24
NSB, Norges Statsbaner, tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter.
I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):
- busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
- godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
- vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
- eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)
NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.
Historiskk
Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane
Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av:
- Vy Gruppen (tidligere NSB)
- Vy Vest (Bergensbanen)
- Vy Gjøvikbanen
- Flytoget
- Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)
- Jernbanedirektoratet
- Togselskapene Go-Ahead og SJ
- Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink
- Togeierselskapet Norske Tog
- Billettselskapet Entur
- Verkstedselskapet Mantena
- En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift
- Jernbanetilsynet
- Jernbanemuseet
- Banenor Eiendom