Forskjell mellom versjoner av «A. F. Klaveness & Co.»
(Ny side: '''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klavenes…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål. I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til. I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap. | '''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål. I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til. I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap. | ||
+ | |||
I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines. | I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines. | ||
+ | |||
Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden. | Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden. | ||
− | Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av | + | |
− | seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske. I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende. | + | Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske. I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende. |
+ | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 15. jun. 2021 kl. 12:30
A. F. Klaveness & Co., Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål. I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til. I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap.
I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines.
Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden.
Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske. I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende.