Forskjell mellom versjoner av «A. F. Klaveness & Co.»

(Ny side: '''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klavenes…)
 
Linje 1: Linje 1:
 
'''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål.  I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til.  I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap.   
 
'''A. F. Klaveness & Co.''', Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål.  I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til.  I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap.   
 +
 
I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines.  
 
I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines.  
 +
 
Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden.  
 
Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden.  
Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av  
+
 
seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske.  I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende.
+
Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske.  I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende.
 +
[[Kategori:Rederier]]

Revisjonen fra 15. jun. 2021 kl. 12:30

A. F. Klaveness & Co., Klaveness-slekten hadde vært engasjert i seilskipsfart og skipsbygging i Sandefjorddistriktet siden tidlig på 1800-tallet, men rederifirmaet A. F. Klaveness & Co. ble formelt etablert av Anton Fredrik Klaveness jr. i 1898, med dampskipsfart som hovedformål. I 1907 flyttet firmaet til Lysaker, hvor det senere holdt til. I 1914 var Klaveness-flåten Norges tredje største, med 18 dampskip og tre seilskip, og i 1916 ble samtlige skip lagt inn i det nystiftede børsnoterte aksjeselskapet A. F. Klaveness & Co. A/S. Ved siden av banantransport fra Vest-India til USA hadde Klaveness engasjert seg sterkt i kontrakter for transport av jernmalm med svenske, norske og kanadiske gruveselskap.

I mellomkrigsårene la rederiet om til moderne, dieseldrevne skip for internasjonal tankfart og for linjefart mellom USA og Fjerne Østen, kjennetegnet ved -stad og -ville som endelse i navnene på henholdsvis tank- og linjeskipene. De siste ble drevet i nært samarbeid med Fearnley & Eger, i Fern Line, senere Fern-Ville Lines, som ved slutten av 1960-tallet ble integrert i Wilh. Wilhelmsens linjevirksomhet, kjent som Barber Lines.

Både virksomheten og sammensetningen av flåten etter krigen var den samme som i 1939 – linje- og tankfart, med hovedvekt på det første. Klaveness’ elegante linjeskip var selve symbolet på den norske handelsflåtes «gullalder» på 1950- og 1960-tallet. Turbinskipet Kingsville, står gjenskapt på Norsk Maritimt Museum som landets flotteste modell av en av handelsflåtens rasehester fra denne perioden.

Shippingkrisen etter 1973 ble katastrofal for A. F. Klaveness & Co. I optimismen skapt av seksdagerskrigen i 1967 var fire kostbare tankskip bestilt fra Finland, i tillegg til et cruiseskip for Royal Viking Line, hvor rederiet vklaar partner sammen med Bergenske og Nordenfjeldske. I 1978 ble cruiseskipet solgt til de to andre partnerne, og da det finske verftet i 1983 tok tilbake de fire tankskipene, var A. F. Klaveness som skipsrederi ved veis ende.