Forskjell mellom versjoner av «Galleri Oslo»

Linje 1: Linje 1:
 
[[Fil:Galleri Oslo seen from Annette Thommesens plass.JPG|miniatyr|600x600pk|Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt
 
[[Fil:Galleri Oslo seen from Annette Thommesens plass.JPG|miniatyr|600x600pk|Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt
 
]]
 
]]
'''Galleri Oslo''', [[Schweigaards gate]] 4–14, bussterminal og forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). To meget lange bygninger i fire og seks etasjer en høy underetasje som huser Oslo Bussterminal. En 400 m lang innendørs gågate ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. Som handelssenter ble imidlertid Galleri Oslo aldri noen stor suksess, med konkurranse fra Oslo City og senere Byporten, og i dag er handels- og servicevirksomheten begrenset. Galleri Oslo har 4-6 etasjer med kontorer i etasjene over den innendørs «gaten» og underjordisk parkeringshus med innkjøring fra Tøyenbekken.
+
'''Galleri Oslo''', [[Schweigaards gate]] 4–14, bussterminal og forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). Galleri Oslo har to lange bygninger i fire og seks etasjer med kontorer over en innendørs "gate" og en høy underetasje som huser Oslo Bussterminal. Et underjordisk parkeringshus har innkjøring fra Tøyenbekken. En 400 m lang innendørs gågate ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. Som handelssenter ble imidlertid Galleri Oslo aldri noen stor suksess, med konkurranse fra Oslo City og senere Byporten, og i dag er handels- og servicevirksomheten begrenset.
  
 
Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. I 2022 eies bygningen av Entra ASA, Viken Pensjonskasse og Linstow AS. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del. Fra 1995 var det en tid bruktmarked i lokalene. Akershus fylkeskommune flyttet inn i kontorlokalene 1993; i 1998 flyttet Den polytekniske høgskole inn i østre del.
 
Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. I 2022 eies bygningen av Entra ASA, Viken Pensjonskasse og Linstow AS. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del. Fra 1995 var det en tid bruktmarked i lokalene. Akershus fylkeskommune flyttet inn i kontorlokalene 1993; i 1998 flyttet Den polytekniske høgskole inn i østre del.

Revisjonen fra 9. feb. 2022 kl. 13:25

Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt

Galleri Oslo, Schweigaards gate 4–14, bussterminal og forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). Galleri Oslo har to lange bygninger i fire og seks etasjer med kontorer over en innendørs "gate" og en høy underetasje som huser Oslo Bussterminal. Et underjordisk parkeringshus har innkjøring fra Tøyenbekken. En 400 m lang innendørs gågate ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. Som handelssenter ble imidlertid Galleri Oslo aldri noen stor suksess, med konkurranse fra Oslo City og senere Byporten, og i dag er handels- og servicevirksomheten begrenset.

Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. I 2022 eies bygningen av Entra ASA, Viken Pensjonskasse og Linstow AS. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del. Fra 1995 var det en tid bruktmarked i lokalene. Akershus fylkeskommune flyttet inn i kontorlokalene 1993; i 1998 flyttet Den polytekniske høgskole inn i østre del.

Plan og bygningsetatens «Områdeplan for Oslo S-området», behandlet av Oslo bystyre i 2012, inneholdt ambisjoner om en styrking av kollektivknutepunktet Oslo S, gjenåpning av Akerselva nord for sporområdet, ombygging av Nylandsveibrua for å etablere et mer bymessig gatenett, flytting av bussterminalen samt utvikling av en mer bymessig bebyggelsesstruktur øst for Akerselva. Galleri Oslo ble foreslått revet.