Forskjell mellom versjoner av «Christiania Kyst-Dampskibsselskab»

Linje 1: Linje 1:
 
[[Fil:Skip Christiania.jpg|miniatyr|650px|Bildet viser skipet leveringsklart fra skipsverftet i Helsingør hvor det ble bygd. Foto: Norsk Maritimt Museum|alt=]]
 
[[Fil:Skip Christiania.jpg|miniatyr|650px|Bildet viser skipet leveringsklart fra skipsverftet i Helsingør hvor det ble bygd. Foto: Norsk Maritimt Museum|alt=]]
  
Christiania Kyst-Dampskibsselskab ble stiftet i Kristiania i 1886 for å overta Dampskibsselskabet Nylands andel av postkontrakten med staten i kystruten mellom hovedstaden og Bergen. Ruten var blitt drevet av Arendals Dampskibsselskab og Det Stavangerske Dampskibsselskab siden 1868, med Nyland-selskapet, opprinnelig Hiis & Natvig, med sete i Kristiansand, som tredje deltaker siden 1873. Inntil fullføringen av Bergensbanen i 1909 var Kystruten hovedåren i kommunikasjonen mellom Norges to største byer.   
+
'''Christiania Kyst-Dampskibsselskab''', stiftet i Kristiania i 1886 for å overta Dampskibsselskabet Nylands andel av postkontrakten med staten i kystruten mellom hovedstaden og Bergen. Ruten var blitt drevet av Arendals Dampskibsselskab og Det Stavangerske Dampskibsselskab siden 1868, med Nyland-selskapet, opprinnelig Hiis & Natvig, med sete i Kristiansand, som tredje deltaker siden 1873. Inntil fullføringen av Bergensbanen i 1909 var Kystruten hovedåren i kommunikasjonen mellom Norges to største byer.   
 +
 
 
Initiativtaker til Christiania Kyst-Dampskibsselsab var Bertrand Heyerdahl (1851-1909), disponent for rederiet Jens Meinich & Co. og en pioner i rutefarten fra Øst-Norge til Storbritannia og Nord-Europa.
 
Initiativtaker til Christiania Kyst-Dampskibsselsab var Bertrand Heyerdahl (1851-1909), disponent for rederiet Jens Meinich & Co. og en pioner i rutefarten fra Øst-Norge til Storbritannia og Nord-Europa.
 +
 
Dampskipet Nyland ble satt inn i ruten i 1873, levert samme år fra verkstedet med samme navn.  Selskapets neste skip Harald Haarfager ble innkjøpt i 1879. Året etter skiftet selskapet navn til Dampskibsselskabet Nyland, og i 1886 ble det overtatt og refinansiert av Heyerdahl som Christiania Kyst-Dampskibsselskab.
 
Dampskipet Nyland ble satt inn i ruten i 1873, levert samme år fra verkstedet med samme navn.  Selskapets neste skip Harald Haarfager ble innkjøpt i 1879. Året etter skiftet selskapet navn til Dampskibsselskabet Nyland, og i 1886 ble det overtatt og refinansiert av Heyerdahl som Christiania Kyst-Dampskibsselskab.
 
Da selskapet i 1887 overtok postkontrakten med staten for ruten mellom Kristiansand og Frederikshavn, ble Nyland overført til denne ruten. Til erstatning for Harald Haarfager som totalforliste etter grunnstøting utenfor Stavanger, satte selskapet samme år inn det nybygde dampskipet Christiania i Kystruten – et av samtidens flotteste ruteskip og landets eneste med to skorsteiner.
 
Da selskapet i 1887 overtok postkontrakten med staten for ruten mellom Kristiansand og Frederikshavn, ble Nyland overført til denne ruten. Til erstatning for Harald Haarfager som totalforliste etter grunnstøting utenfor Stavanger, satte selskapet samme år inn det nybygde dampskipet Christiania i Kystruten – et av samtidens flotteste ruteskip og landets eneste med to skorsteiner.

Revisjonen fra 28. sep. 2022 kl. 08:59

Bildet viser skipet leveringsklart fra skipsverftet i Helsingør hvor det ble bygd. Foto: Norsk Maritimt Museum

Christiania Kyst-Dampskibsselskab, stiftet i Kristiania i 1886 for å overta Dampskibsselskabet Nylands andel av postkontrakten med staten i kystruten mellom hovedstaden og Bergen. Ruten var blitt drevet av Arendals Dampskibsselskab og Det Stavangerske Dampskibsselskab siden 1868, med Nyland-selskapet, opprinnelig Hiis & Natvig, med sete i Kristiansand, som tredje deltaker siden 1873. Inntil fullføringen av Bergensbanen i 1909 var Kystruten hovedåren i kommunikasjonen mellom Norges to største byer.

Initiativtaker til Christiania Kyst-Dampskibsselsab var Bertrand Heyerdahl (1851-1909), disponent for rederiet Jens Meinich & Co. og en pioner i rutefarten fra Øst-Norge til Storbritannia og Nord-Europa.

Dampskipet Nyland ble satt inn i ruten i 1873, levert samme år fra verkstedet med samme navn. Selskapets neste skip Harald Haarfager ble innkjøpt i 1879. Året etter skiftet selskapet navn til Dampskibsselskabet Nyland, og i 1886 ble det overtatt og refinansiert av Heyerdahl som Christiania Kyst-Dampskibsselskab. Da selskapet i 1887 overtok postkontrakten med staten for ruten mellom Kristiansand og Frederikshavn, ble Nyland overført til denne ruten. Til erstatning for Harald Haarfager som totalforliste etter grunnstøting utenfor Stavanger, satte selskapet samme år inn det nybygde dampskipet Christiania i Kystruten – et av samtidens flotteste ruteskip og landets eneste med to skorsteiner. 1895 markerte kulminasjonen så vel for Christiania Kyst-Dampskibsselskab som for Jens Meinich & Co.s øvrige virksomhet under Heyerdahls ledelse. Firmaet disponerte 18 skip, fordelt på syv forskjellige innen- og utenlandske ruter. Alle Meinich-skip hadde samme flagg og skorsteinsmerke: Rød, hvitkantet rombe på blå bakgrunn. Skorsteinen var svart. Selv om økonomien var anstrengt, ble Kystruten med Christiania beholdt da Heyerdahl de neste årene reduserte omfanget av virksomheten. Men 1898 ble skjebnesvanger både for Christiania Kyst-Dampskibsselskab og deltakelsen i Kystruten. 18. august samme år gikk Christiania på grunn ved Åna-Sira. Ingen mistet livet og skipet ble berget, men skadene var store, og i stedet for en kostbar reparasjon solgte Heyerdahl havaristen til Det Stavangerske Dampskibsselskab sammen med andelen i Kystruten. Christiania ble reparert og skulle trafikkere Kystruten i mange år for sitt nye rederi, mens Christiania Kyst-Dampskibsselskab ble avviklet i 1899. Samme år ble Nyland og Harald Haarfager og ruten Kristiansand – Frederikshavn overtatt av det nystiftede Kristiansands Dampskibsselskab. I 1901 fratrådte Heyerdahl som disponent, de fleste rutene ble drevet videre av den ekspansive kristianiarederen Fred. Olsen, og i 1904 ble Jens Meinich & Co. slått konkurs.