Forskjell mellom versjoner av «DS Børøysund»
(Rettelser) |
|||
| Linje 24: | Linje 24: | ||
| − | |||
| + | Dampskipet ''Børøysund'' er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. ''Børøysund'' har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika. | ||
| − | |||
| − | + | Fartøyet ble levert som DS ''Odin'' i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet ''Skjergar.'' Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet ''Børøysund''. Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til ''Hyma''. | |
| − | Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. | + | |
| + | |||
| + | I 1969 ble ''Hyma'' overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet ''Børøysund.'' | ||
| + | |||
| + | Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. ''Børøysund'' har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen. | ||
[[Kategori:Veteranfartøy]] | [[Kategori:Veteranfartøy]] | ||
[[Kategori:Sjøfart]] | [[Kategori:Sjøfart]] | ||
Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:45
Type: Passasjerfartøy
Kjenningssignal: LDBP
Byggeår: 1908.
Byggested: Tronhjems Mekaniske Værksted, Trondheim.
Største lengde: 108,8 fot (33,16 m).
Største bredde: 18,3 fot (5,58 m).
Tonnasje: 179, 38 brutto registertonn (BRT).
Maskin: Trippelekspansjon, 210 IHK.
Opprinnelig funksjon: Passasjerbåt i lokalrutefart.
Vernet: 1990.
Dagens formål: Seiler i charterturer med firmaer/ privatpersoner.
Eier: Norsk Veteranskibsklub, Oslo.
Dampskipet Børøysund er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. Børøysund har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.
Fartøyet ble levert som DS Odin i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet Skjergar. Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet Børøysund. Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til Hyma.
I 1969 ble Hyma overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet Børøysund.
Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. Børøysund har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen.