Forskjell mellom versjoner av «DS Børøysund»

(Rettelser)
 
Linje 24: Linje 24:
  
  
Dampskipet «Børøysund» er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. «Børøysund» har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.
 
  
 +
Dampskipet ''Børøysund'' er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. ''Børøysund'' har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.
  
Fartøyet ble levert som «Odin» i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet «Skjergar». Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet «Børøysund». Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til «Hyma».
 
  
  
I 1969 ble «Hyma» overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet «Børøysund».
+
Fartøyet ble levert som DS ''Odin'' i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet ''Skjergar.'' Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet ''Børøysund''. Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til ''Hyma''.
  
Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. «Børøysund» har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen.  
+
 
 +
 
 +
I 1969 ble ''Hyma'' overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet ''Børøysund.''
 +
 
 +
Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. ''Børøysund'' har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen.  
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:45

Type: Passasjerfartøy

Kjenningssignal: LDBP

Byggeår: 1908.

Byggested: Tronhjems Mekaniske Værksted, Trondheim.

Største lengde: 108,8 fot (33,16 m).

Største bredde: 18,3 fot (5,58 m).

Tonnasje: 179, 38 brutto registertonn (BRT).

Maskin: Trippelekspansjon, 210 IHK.

Opprinnelig funksjon: Passasjerbåt i lokalrutefart.

Vernet: 1990.

Dagens formål: Seiler i charterturer med firmaer/ privatpersoner.

Eier: Norsk Veteranskibsklub, Oslo.


Dampskipet Børøysund er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. Børøysund har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.


Fartøyet ble levert som DS Odin i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet Skjergar. Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet Børøysund. Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til Hyma.


I 1969 ble Hyma overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet Børøysund.

Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. Børøysund har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen.