Forskjell mellom versjoner av «M/F "Hovedøya"»

(Ny artikkel)
 
(Rettelser)
 
Linje 22: Linje 22:
  
  
M/F «Hovedøya» er ett av få bevarte fjordferger, opprinnelig bygget for transport av passasjerer i indre Oslofjord. Fremstår i dag eksteriørmessig noe endret i forhold til originalt utseende. «Hovedøya» og bevares etter antikvariske retningslinjer, med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.
 
  
 +
M/F ''Hovedøya'' er ett av få bevarte fjordferger, opprinnelig bygget for transport av passasjerer i indre Oslofjord. Fremstår i dag eksteriørmessig noe endret i forhold til originalt utseende. ''Hovedøya'' og bevares etter antikvariske retningslinjer, med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.
  
«Hovedøya» ble kontrahert av Revierhavnens Båtforening for transport mellom Vippetangen og foreningens småbåthavn på Hovedøya. Etter at lokalruteselskapet Oslofergene la inn Hovedøya i sitt rutetilbud fra 1968, ble «Hovedøya» overflødig, satt inn i annen virksomhet deretter solgt til Oslo Kommune i 1970. I regi av Kontoret for park- og idrettsanlegg (senere Bymiljøetaten) tatt i bruk som arbeidsbåt i vedlikeholds- og renovasjonsarbeid på kommunens øyer i indre Oslofjord. Ombygget på 1980-tallet med tilpasninger for kommunens behov og fikk sitt nåværende utseende. Tatt ut av drift i 2020, overtatt av Kystlaget Viken i januar 2022.  
+
''Hovedøya'' ble kontrahert av Revierhavnens Båtforening for transport mellom Vippetangen og foreningens småbåthavn på Hovedøya. Etter at lokalruteselskapet Oslofergene la inn Hovedøya i sitt rutetilbud fra 1968, ble ''Hovedøya'' overflødig, satt inn i annen virksomhet deretter solgt til Oslo Kommune i 1970. I regi av Kontoret for park- og idrettsanlegg (senere Bymiljøetaten) tatt i bruk som arbeidsbåt i vedlikeholds- og renovasjonsarbeid på kommunens øyer i indre Oslofjord. Ombygget på 1980-tallet med tilpasninger for kommunens behov og fikk sitt nåværende utseende. Tatt ut av drift i 2020, overtatt av Kystlaget Viken i januar 2022.  
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:47

Type: Lokalrutebåt.

Kjenningssignal: LAID.

Byggeår: 1965.

Byggested: Nilsen og Rolands verksted, Arendal.

Lengde: 62 fot (18,89 m).

Tonnasje: 38 brutto registertonn (BRT).

Motor: M4d Rolls-Royce 110 kw.

Opprinnelig funksjon: Fjordferge.

Dagens formål: Fra januar 2022, bevaring etter antikvariske retningslinjer.

Sertifikat: Opprinnelig 150 passasjerer.

Eier: Kystlaget Viken, Oslo.


M/F Hovedøya er ett av få bevarte fjordferger, opprinnelig bygget for transport av passasjerer i indre Oslofjord. Fremstår i dag eksteriørmessig noe endret i forhold til originalt utseende. Hovedøya og bevares etter antikvariske retningslinjer, med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.

Hovedøya ble kontrahert av Revierhavnens Båtforening for transport mellom Vippetangen og foreningens småbåthavn på Hovedøya. Etter at lokalruteselskapet Oslofergene la inn Hovedøya i sitt rutetilbud fra 1968, ble Hovedøya overflødig, satt inn i annen virksomhet deretter solgt til Oslo Kommune i 1970. I regi av Kontoret for park- og idrettsanlegg (senere Bymiljøetaten) tatt i bruk som arbeidsbåt i vedlikeholds- og renovasjonsarbeid på kommunens øyer i indre Oslofjord. Ombygget på 1980-tallet med tilpasninger for kommunens behov og fikk sitt nåværende utseende. Tatt ut av drift i 2020, overtatt av Kystlaget Viken i januar 2022.