Forskjell mellom versjoner av «M/S "Sjøbad II"»

(Ny artikkel)
 
(Rettelser)
 
Linje 24: Linje 24:
  
  
M/S «Sjøbad II» er Oslos eldste flytende kulturminne med opprinnelig formål å frakte passasjerer til de offentlige friluftsbadene i indre Oslofjord. Fartøyet seiler fortsatt i passasjertransport i Oslos havnebasseng i sommermånedene, med fast fortøyningsplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
 
  
 +
M/S ''Sjøbad II'' er Oslos eldste flytende kulturminne med opprinnelig formål å frakte passasjerer til de offentlige friluftsbadene i indre Oslofjord. Fartøyet seiler fortsatt i passasjertransport i Oslos havnebasseng i sommermånedene, med fast fortøyningsplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
 +
 +
 +
 +
''Sjøbad II'' ble levert som det siste av tre søsterfartøy til Kristiania Kommunale Bad og satt i fart sommeren 1923. Fartøyene, på folkemunne blant annet kalt «vaskebaljene», var et gratis transporttilbud for byens befolkning og trafikkerte mellom ulike brygger i havnen og Hovedøya Friluftsbad. Vinterstid lå «baljene» på Hovedøya for vedlikehold og reparasjoner.
  
«Sjøbad II» ble levert som det siste av tre søsterfartøy til Kristiania Kommunale Bad og satt i fart sommeren 1923. Fartøyene, på folkemunne blant annet kalt «vaskebaljene», var et gratis transporttilbud for byens befolkning og trafikkerte mellom ulike brygger i havnen og Hovedøya Friluftsbad. Vinterstid lå «baljene» på Hovedøya for vedlikehold og reparasjoner.
 
  
  
 
Ettersom vannkvaliteten forverret seg i havnebassenget, ble nytt badeanlegg etablert på Langøyene i 1952 og seilingsruten lagt om dit. Samtidig ble badefergenes avgangssted samlet ved Utstikker A i Pipervika (dagens Rådhusbrygge 1), hvor de holdt til frem til 1970-tallet.
 
Ettersom vannkvaliteten forverret seg i havnebassenget, ble nytt badeanlegg etablert på Langøyene i 1952 og seilingsruten lagt om dit. Samtidig ble badefergenes avgangssted samlet ved Utstikker A i Pipervika (dagens Rådhusbrygge 1), hvor de holdt til frem til 1970-tallet.
  
Oslo kommune driftet M/S «Sjøbad II» i ruten på Langøyene til juni 1981, deretter gikk båten mellom Sætre i Asker og Håøya frem til sommeren1983. Året etter ble fartøyet solgt til Preco A/S. Fra 1992 har fartøyet seilt i passasjertrafikk mellom Rådhusbrygge 1 og Dyna fyr.
+
Oslo kommune driftet ''Sjøbad II'' i ruten på Langøyene til juni 1981, deretter gikk båten mellom Sætre i Asker og Håøya frem til sommeren1983. Året etter ble fartøyet solgt til Preco A/S. Fra 1992 har fartøyet seilt i passasjertrafikk mellom Rådhusbrygge 1 og Dyna fyr.
 +
 
  
  
M/S «Sjøbad II» er en slettdekker med symmetrisk utformet skrog av typen pendelferge, opprinnelig utstyrt med porter, propell og ror i begge ender. I 1952 ble det foretatt et motorbytte og propell og ror i den ene enden sløyfet. Ombygginger av dekkshuset ble foretatt i flere omganger, den opprinnelige skorsteinen ble fjernet på slutten av 1960-tallet.
+
''Sjøbad II'' er en slettdekker med symmetrisk utformet skrog av typen pendelferge, opprinnelig utstyrt med porter, propell og ror i begge ender. I 1952 ble det foretatt et motorbytte og propell og ror i den ene enden sløyfet. Ombygginger av dekkshuset ble foretatt i flere omganger, den opprinnelige skorsteinen ble fjernet på slutten av 1960-tallet.
  
 
Fartøyet gjennomgikk omfattende restaurering ved Promhavn slipp AS på Nærsnes 2015 – 2023, med utgangspunkt slik hun så ut i 1983.
 
Fartøyet gjennomgikk omfattende restaurering ved Promhavn slipp AS på Nærsnes 2015 – 2023, med utgangspunkt slik hun så ut i 1983.
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Veteranfartøy]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]
 
[[Kategori:Sjøfart]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:52

Type: Lokalrutebåt

Kjenningssignal: LM8619

Byggeår: 1923

Byggested: C. Løvaas Motorbåtbyggeri, Husvikholmen, Drøbak.

Største lengde: 64,47 fot (19,65 m).

Største bredde: 15,39 fot (4,69 m).

Tonnasje: 18,99 brutto registertonn (BRT).

Motor: Deutz 6FL912, diesel 4-takt, 75 bhk. (1970).

Opprinnelig funksjon: Badeferge.

Vernet: Fredet av Riksantikvaren 2024

Dagens formål: Lokaltrafikk til Dyna fyr, utleie.

Eier: Preco AS.


M/S Sjøbad II er Oslos eldste flytende kulturminne med opprinnelig formål å frakte passasjerer til de offentlige friluftsbadene i indre Oslofjord. Fartøyet seiler fortsatt i passasjertransport i Oslos havnebasseng i sommermånedene, med fast fortøyningsplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.


Sjøbad II ble levert som det siste av tre søsterfartøy til Kristiania Kommunale Bad og satt i fart sommeren 1923. Fartøyene, på folkemunne blant annet kalt «vaskebaljene», var et gratis transporttilbud for byens befolkning og trafikkerte mellom ulike brygger i havnen og Hovedøya Friluftsbad. Vinterstid lå «baljene» på Hovedøya for vedlikehold og reparasjoner.


Ettersom vannkvaliteten forverret seg i havnebassenget, ble nytt badeanlegg etablert på Langøyene i 1952 og seilingsruten lagt om dit. Samtidig ble badefergenes avgangssted samlet ved Utstikker A i Pipervika (dagens Rådhusbrygge 1), hvor de holdt til frem til 1970-tallet.

Oslo kommune driftet Sjøbad II i ruten på Langøyene til juni 1981, deretter gikk båten mellom Sætre i Asker og Håøya frem til sommeren1983. Året etter ble fartøyet solgt til Preco A/S. Fra 1992 har fartøyet seilt i passasjertrafikk mellom Rådhusbrygge 1 og Dyna fyr.


Sjøbad II er en slettdekker med symmetrisk utformet skrog av typen pendelferge, opprinnelig utstyrt med porter, propell og ror i begge ender. I 1952 ble det foretatt et motorbytte og propell og ror i den ene enden sløyfet. Ombygginger av dekkshuset ble foretatt i flere omganger, den opprinnelige skorsteinen ble fjernet på slutten av 1960-tallet.

Fartøyet gjennomgikk omfattende restaurering ved Promhavn slipp AS på Nærsnes 2015 – 2023, med utgangspunkt slik hun så ut i 1983.