Forskjell mellom versjoner av «S/Y Mohawk»
(Ny artikkel) |
(Rettelser) |
||
| Linje 28: | Linje 28: | ||
| − | |||
| + | ''Mohawk II'' seiler i regi av Oslo KFUM Sjøkorps med formål å gi barn og unge kjennskap til seiling og sjømannskap. Fartøyet har fast bryggeplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika. | ||
| − | + | ||
| + | |||
| + | ''Mohawk II'' ble bygget som lystbåten ''Sylvia'' etter tegninger av konstruktør Harry T. Stow. Skroget ble bygget i amerikansk alm under vannlinjen og teakhud over vannlinjen på eikespant, med dekk i oregonpine. Som lystfartøy hadde ''Sylvia'' flere britiske eiere inntil den ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953. Nåværende bermudarigg ble tegnet av den kjente norske konstruktøren Jan Herman Linge i 1954, men noe endret til endelig rigg i 1995 av Cecil Chr. Stephansen. | ||
Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo. | Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo. | ||
Nåværende revisjon fra 24. okt. 2025 kl. 12:57
Type: Ketsj
Kjenningssignal: LFDN.
Byggeår: 1904.
Byggested: Stowe & Son, Shoreham-by-Sea, England.
Største lengde: 81 fot (24,7 m), 92 fot (28 m) med klyverbom.
Største bredde:
Tonnasje: 39 brutto registertonn (BRT).
Seilareal: 280 m2, fordelt på fire seil.
Rigg: Bermudarigg.
Motor: Mercedes Benz, 1977, 68 hk.
Opprinnelig funksjon: Lystfartøy.
Dagens funksjon: Sjøspeiderbåt.
Vernet: Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer.
Eier: Stiftelsen Skoleskipet S/Y Mohawk II
Mohawk II seiler i regi av Oslo KFUM Sjøkorps med formål å gi barn og unge kjennskap til seiling og sjømannskap. Fartøyet har fast bryggeplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
Mohawk II ble bygget som lystbåten Sylvia etter tegninger av konstruktør Harry T. Stow. Skroget ble bygget i amerikansk alm under vannlinjen og teakhud over vannlinjen på eikespant, med dekk i oregonpine. Som lystfartøy hadde Sylvia flere britiske eiere inntil den ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953. Nåværende bermudarigg ble tegnet av den kjente norske konstruktøren Jan Herman Linge i 1954, men noe endret til endelig rigg i 1995 av Cecil Chr. Stephansen.
Fartøyet har gjennomgått flere omfattende restaureringer, ikke minst etter at fartøyet ble senket etter en kollisjon utenfor Nederland i 2004. Ingen personer kom til skade, men fartøyet fikk omfattende skader, ble hevet og deretter transportert til Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad for restaurering. I mai 2010 var fartøyet tilbake i Oslo.
Første maskin ble satt inn i 1913, men utenom flere motorskifter er dekkshus og innredning stort sett slik det var ved Sjøkorpsets overtagelse i 1953.