Forskjell mellom versjoner av «MS Black Watch (I)»
(Ny artikkel) |
(Rettelse) |
||
| Linje 15: | Linje 15: | ||
Bredde: 53,3 fot. | Bredde: 53,3 fot. | ||
| − | Tonnasje: | + | Tonnasje: 5 035 brutto registertonn (BRT). |
Hovedmaskin: 2 x 9-syl Akers B & W enkeltvirkende 2-takts dieselmotorer, DM 950-VF-90. | Hovedmaskin: 2 x 9-syl Akers B & W enkeltvirkende 2-takts dieselmotorer, DM 950-VF-90. | ||
Nåværende revisjon fra 30. okt. 2025 kl. 18:49
Type: Passasjerskip.
Kjenningssignal: LKBP.
Byggeår: 1939.
Byggested: Akers mek. Verksted, Oslo.
Flaggstat: Norge.
Registerhavn: Oslo.
Lengde: 365,1 fot.
Bredde: 53,3 fot.
Tonnasje: 5 035 brutto registertonn (BRT).
Hovedmaskin: 2 x 9-syl Akers B & W enkeltvirkende 2-takts dieselmotorer, DM 950-VF-90.
Passasjerer: 262 fordelt på to klasser; Første- og Turistklasse.
Rederi: AS Ganger Rolf/Fred. Olsen & Co., Oslo.
Søsterskip: MS Black Prince.
MS Black Watch var et passasjerskip som seilte i ruten Oslo-Kristiansand-Newcastle fra januar 1939. Skipet gikk i opplag da andre verdenskrig brøt ut i september samme år. Overtatt av den tyske okkupasjonsmakten ble skipet senket av britiske bombefly sør for Harstad 4. mai 1945.
Black Watch gikk prøvetur på Oslofjorden før overlevering til Fred. Olsen & Co. 4. januar 1939. Jomfruturen til Newcastle gikk i tett snøføyk og kuling fra Vippetangkaia den 7. januar, deretter fortsatte skipet i Englandsruten med to avganger i uken fra Oslo i samseiling med søsterskipet MS Black Prince. Reisetiden fra Oslo til Newcastle tok om lag 27 timer.
Planløsningen var nær identisk med søsterskipet. Utsmykningen besto av en rekke norske bruks- og billedkunstnere, deriblant Edvard Munch, Aage Storstein, Willy Middelfart, Erik Werenskiold og Rolf Kongsvold. Baugen var dekorert med en gallionsfigur utført av Ørnulf Bast.
Ved den britiske krigserklæring mot Tyskland 3. september 1939, på vei til Newcastle, ble Black Watch beordret tilbake til Kristiansand. Gikk deretter i opplag med Black Prince og rederiets MS Bretagne (III) i Åsenfjord, Trøndelag. 28. august 1940, beslaglagt av okkupasjonsmakten. Losjiskip for ubåter i Kirkenes, senere hovedkvarter for general Eduard Dietel i Kåfjord, omdøpt MS Büffel. Fra januar 1942 forflyttet flere ganger i Nord-Norge, moderskip for ubåter. November 1944 stasjonert ved Kilbotn i Vågsfjorden sør for Harstad. 4. mai 1945 kl. 16.00, Büffel, U 711, MS Senja og et tysk lasteskip angrepet av jager- og bombefly fra britiske hangarskip. Büffel eksploderte og brakk i to. Usikkert totalt antall omkomne, anslått mellom 150-400 personer