DS «Bergensfjord» (I)

Revisjon per 24. okt. 2025 kl. 15:02 av Erik (diskusjon | bidrag) (Rettelser og tilføyelser.)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Type: Passasjerskip.

Kjenningssignal: LFBA.

Byggeår: 1913.

Byggested: Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, Storbritannia.

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Bergen.

Lengde: 161,5 m (530 fot).

Bredde: 18,5 m (61,2 fot).

Tonnasje: 10 666 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 2 x firetrinns ekspensjons dampmaskiner, Yarow Schlick Tweedys system.

Passasjerer: 1 081 fordelt på tre klasser.

Rederi: A/S Den norske Amerikalinje (NAL).


DS Bergensfjord var det andre av to passasjerskip levert NAL i 1913 og satt inn i en nyopprettet linje mellom norske havnebyer, med utgangspunkt i hovedstaden, og New York. Fartøyet fikk begivenhetsrike år i NAL før det ble solgt til utlandet i 1946.


Den norske Amerikalinje (etablert 1910) kontraherte fartøyet spesielt beregnet på den store norske utvandringen til Nord-Amerika. Bergensfjord ankom Bergen første gang 18. september 1913 og herfra gikk jomfruturen til New York 27. september. Skipets kaptein, Kjeld Stub Irgens, ble en av NALs mest populære kapteiner, spesielt blant passasjerene på 3. klasse, men også hos mannskapet. Fra 1918 var Irgens kaptein på DS Stavangerfjord og rederiets flaggkaptein. Kaptein Irgens forlot rederiet i 1940.

Bergensfjord seilte trofast i New York-ruten, etter første verdenskrig med rederiets DS Stavangerfjord. Ved bortfallet av den store emigrasjonstrafikken fra 1920-årene, ble skipet tidvis satt inn i cruisefart sommerstid, til Vestlandskysten, Nordkapp, Østersjøen og andre europeiske destinasjoner. I 1930-årene ble stadig flere mini-cruise tilbudt til rimelig pris for et norsk publikum, på bekostning av antallet rundreiser til Nord-Amerika.

Fartøyets kjeler ble ombygget til oljefyring i 1920, i 1933 ble det installert lavtrykks-turbiner.


Bergensfjord seilte gjennom begge verdenskrigene, kjent av britene som en brysom blokadebryter i årene 1914-1918, men oppnådde legendestatus som troppetransportfartøy under andre verdenskrig. Bergensfjord landsatte tropper både under den allierte landgangen i Alger i november 1942 og ved landgangen på Sicilia i juli 1943. Utseilt distanse fra november 1940 til juli 1946 var på 301 419 nautiske mil fordelt på 919 dager med tropper, passasjerer og krigsfanger.

I november 1946 ble Bergensfjord solgt til Home Lines, Panama, omdøpt Argentina. Videresolgt i 1953 til Zim Line, Israel, omdøpt Jerusalem, senere Aliya. Solgt til opphugging i La Spezia, Italia, august 1959.

Søsterskip Kristianiafjord (I).