Ditlev-Simonsen-rederiene

Revisjon per 18. jun. 2019 kl. 18:07 av Øyvind (diskusjon | bidrag)

Ditlev-Simonsen rederiene, tre tidligere rederier som var selvstendige og uavhengige av hverandre, men som samarbeidet nøye sammen i fraktpolitikken, spesielt i linjefarten. Styrene og representantskapene bestod for en stor del av de samme personene, og skipene hadde samme rederiflagg, et rødt splittflagg med et hvitt skråbånd der det stod D-S i blått. Rederienes skorsteiner var gule med rederiflagget på og en sort kant øverst. Rederiene hadde samme inspeksjonsavdeling og felles pensjonsfond, og de holdt alle til i Sjøfartsbygningen. Rederne var i nær familie og de tre brødrene Halfdan, Olaf jr. og Sverre var medlemmer av Ready, og var alle tildelt klubbens høyeste utmerkelse – «Readystatuetten».

Halfdan Ditlev-Simonsen & Co., rederi stiftet i 1914 med Olaf Ditlev-Simonsen (1865–1960) og sønnen Halfdan Ditlev-Simonsen (1894–1962) som innehavere. Adressen var Kirkegata 7. Rederiet startet hovedsakelig med alminnelige trampskip, etter hvert i økende grad med mindre fruktskip, som var spesialbygde for fartemn på Mellom-Amerika. Da flåten skulle gjenoppbygges etter den første verdenskrig, ble hovedvekten lagt på tankskip, som etter hvert kom til å utgjøre den største delen av rederiets flåte.

Sverre Ditlev-Simonsen & Co., rederi stiftet i 1929 av Sverre Ditlev-Simonsen (1906–2004), sønn av Olaf Ditlev-Simonsen og Halfdans bror. Han overtok selskaået A/S Eidsvold, stiftet 1912, som da hadde et 3500 tonn d.w. dampskip bygd i England i 1922. I løpet av 1930-årene kontraherte og solgte han flere skip. Faren Olaf Ditlev-Simonsen var medeier i rederiet til 1934, etter det var Sverre Ditlev-Simonsen eneinnehaver. under den annen verdenskrig gikk alle rederiets skip tapt, men uten at sjøfolkene omkom. I 1950 hadde rederiet tre skip. rederiets adresse var Kongens gate 6.

O. Ditlev-Simonsen jr., rederi etablert i 1935 av Olaf Christian Ditlev-Simonsen (1897–1978), bror av Halfdan og Sverre. Rederiets adresse var Kongens gate 6. Selskapet A/S Skagerak ble stiftet dette året, og overtok to byggekontrakter på to motorlaseskip som ble bygd ved Burmeister og Wain i København – «Skagerak» og «Kattegat», to søsterskip som ble ferdige samme år. Senere fikk selskapet også et par cargolinere. Et skip som ble levert fra Götaverken i 1941 seilte under svensk flagg under krigen, vesentlig i Røde Kors' forsyningstjeneste særlig til Hellas. «Kattegat» ble senket av et tysk kaperskip, og mannskapet tatt som krigsfanger. Etter krigen kontraherte rederiet flere cargolinere.