Skonnert "Svanen"

Revisjon per 14. okt. 2025 kl. 07:33 av Erik (diskusjon | bidrag) (Ny artikkel)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Type: Slettoppet skonnert

Kjenningssignal: LKXK

Byggeår: 1916

Byggested: J. Ring Andersens verft, Svendborg, Danmark.

Lengde: LOA 98,40 fot (29,99 m)

Største bredde: 22,45 fot (6,84 m).

Tonnasje: 102 brutto registertonn (BRT).

Seilareal: 375 m2.

Rigg: Skonnertrigg, 3 master.

Motor: Volvo Penta TAMD 122 A (400 hk).

Opprinnelig funksjon: Fraktfartøy, trelastdrager.

Vernet: 1984

Dagens formål: Seilende trenings- og skoleskip.

Eier: Norsk Maritimt Museum.


Skonnerten «Svanen» er det eneste bevarte tremastede seilskipet fra den norske handelsflåten, men har siden 1972 vært et seilende kulturminne til undervisning og utleie. Fartøyet har fast fortøyningsplass ved Norsk Maritimt Museum, Bygdøynes.


Fartøyet ble bygget ved verftet J. Ring Andersen, Danmark, for lokal reder med navnet «Janus». Solgt til A/S Aina, Arendal, før sjøsettingen i mai 1916 og navnet endret til «Smart». Levert som tremastet seilfartøy uten motor, satt inn i trelasttransport på Østersjøen, i Nordsjø- og norsk kystfart. I norsk eie frem til 1921, da den ble solgt til Isak F. Wickstrøm i Åstol ved Gøteborg, omdøpt «Svanen». De nye eiere installert fartøyets første motor og satte fartøyet i svensk kystfart. Senere gjennomgikk fartøyet flere moderniseringer, fikk større motor, montert styrhus og riggen etappevis redusert. «Svanen» var i Wickstrøm-familiens eie frem til 1960, deretter videresolgt til firma Johansson og Carlson, Homborgsund. Solgt fem år senere til Inge Høy, Kristiansand, leder av Selskapet Skonnerten Svanen. Restaureringen av fartøyet til opprinnelig utseende med skonnertrigg begynte. I fart som seilende trenings- og skoleskip. Overtatt av Norsk Sjøfartsmuseum i 1973, dagens Norsk Maritimt Museum. «Svanen» fremstår i dag eksteriørmessig slik hun så ut i 1916.